روانشناسی اعتراض (وقتی نه می گویم احساس گناه می کنم)

کتاب روانشناسی اعتراض اثر مانوئل اسمیت کتابی است که به شما راهکارهای «نه گفتن»، مظلوم واقع نشدن و ظالم نبودن را آموزش می دهد. کتاب روانشناسی اعتراض به همت مهدی قراچه داغی ترجمه و توسط نشر درسا به چاپ رسیده است.

شمار را به مطالعه ی معرفی و قسمتی از کتاب روانشناسی اعتراض در سایت خرید کتاب با تخفیف بوکالا همراه باشید. 

ادامه مطلبShow less
موجود شد خبرم کن!
مرجع:
12220
نام برند:
صنایع دستی آقاجانی

گلاب پاش فیروزه کوبی آقاجانی ساخته شده از بهترین فیروزه نیشابور و مس تولید صنایع دستی آقاجانی است. این گلاب پاش فیروزه کوب دارای استاندارد ملی ایران و گارانتی 10 ساله ی تولید کننده است. ارتفاع این محصول 53 سانتی متر است. لازم به ذکر است از آنجا که تمامی مراحل تولید گلاب پاش فیروزه کوبی آقاجانی با دست انجام می شود احتمال چند سانتی متر تفاوت در تمامی محصولات وجود دارد.

صنایع دستی آقاجانی

آجیل خوری مس و خاتم کاری کد K064 با ارتفاع 16 سانتی متری یکی از محصولات تولید صنایع دستی آقاجانی است که در ساخت و تولید آن از بهترین مواد اولیه استفاده شده است. این آجیل خوری مس و خاتم دارای استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001:2015 می باشد. خاتم کاری یکی از زیباترین و مشهورترین صنایع دستی اصفهان است.

صنایع دستی آقاجانی

گلدان مسی فیروزه کوب تولید صنایع دستی آقاجانی از بهترین فیروزه نیشابور و مس توسط هنرمندان اصفهانی ساخته شده است. این «گلدان فیروزه کوبی» دارای گواهینامه جهانی iso9001:2015 و استاندارد ملی ایران است و همچنین دارای کارت ضمانت 10 ساله صنایع دستی آقاجانی است.

توضیحات

معرفی کتاب روانشناسی اعتراض

در شروع خواندن کتاب روانشناسی اعتراض می توان از خود پرسید:

آیا این کتاب ارزش خواندن دارد؟ آیا موضوع آن به درد می خورد؟ آیا می توانم حق خود را طلب کنم، زور نشنوم و نگذارم دیگران نظریات و خواسته هایشان را به من تحمیل کنند؟ روان شناسی قاطعیت و اعتراض یعنی چه؟ آيا ساده و آسان است؟ به فرض فهمیدن، آیا می توان به آن عمل کرد؟ مهارت های کلامی یعنی چه؟ آیا کلک ها و سیاست های حقه بازی است؟ از قاطعیت سابقه ی خوشی ندارم. آیا مشکلاتم بیشتر نمی شود؟ خانواده ام، همکارانم، همکلاس هایم و به طور کلی جامعه از قاطعیت خوششان نمی آید؛ اگر قاطع باشم آیا طردم نمی کنند؟ آیا با من دشمن نمی شوند؟ آیا این کتاب متعلق به فرهنگی متفاوت با شرایط محیطی، تربیتی و فرهنگی ما نیست؟ چگونه می توان آن را عملی کرد؟ من هم دلم می خواهد قاطعیت داشته باشم و آن را به نزدیکانم منتقل کنم، اما چگونه؟

در این کتاب تمام این پرسش ها و پرسش های دیگر درباره ی قاطعیت، و راه حل های آن و آگاهی لازم و راهکارهای تجربی و عملی نیز ارائه شده است، به طور خلاصه، این کتاب حاوی مبارزه ی عملی با سلطه جویی دیگران است، سلطه جویی پدر، مادر، فرزند، همسر، معلم، شاگرد، پزشک، بیمار، رئیس، مرئوس، مدیر، خریدار، فروشنده و سایر افرادی که در تماس سلطه جویانه با شما هستند و از همه مهم تر، مبارزه با سلطه جویی خود شما!

سلطه جو کیست؟ بنا به پژوهش روان شناسان، به خصوص اورت شوستروم، سلطه جو کسی است که انسان ها را شیء می بیند و مُصِر است آنان را به شیء تبدیل کند. همچنین می دانیم که انسان تبدیل شده به شیء می تواند عامل فسادها، بی عدالتی ها و اختلافاتی باشد. درواقع کمتر عاملی در زندگی انسان به اندازه ی ظلم و سلطه جویی آفت سلامت، حقیقت، عدالت و سد راه رشد و تکامل و اتحاد انسان است.

اما قبل از مطالعه ی کتاب بنا بر تجربیاتی که در تدریس و مشاوره در باب مطالب آن داشته ام، طرح این پرسش را ضروری می بینم. برخورد درست با مطالب این کتاب کدام است؟ چگونه می توان از برداشت و برخورد نادرست با آن اجتناب ورزید؟ چگونه می توان آن را درست به کار گرفت؟

اول اینکه صحت و درستی موضوعات این کتاب نسبی است و باید از مطلق کردن راهکارهای آن خودداری کرد و آنها را به طور جمعی به کار برد. راهکار تأیید منفی، صفحه ی خط افتاده، خودافشایی، سراب دریایی و پیشنهاد توافق، همه نسبی هستند و استفاده ی درست از آنها به دو عامل مهم بستگی دارد. اول اینکه در جای درست به کار گرفته شوند و دیگر اینکه نحوه ی کاربرد آنها به گونه ای باشد که ما را به هدفی که از استفاده از روش داشتیم برساند و در روابطمان احساسی نسبتا خوب ایجاد کند. اگر دیدیم که در استفاده از راهکارها موفق نیستیم، باید از خود بپرسیم:

*** کتاب روانشناسی اعتراض مانوئل اسمیت ***

  1. آیا راهکارها را به خوبی فهمیده ام؟
  2. آیا آنها را به جا و به موقع به کار می برم؟ 
  3. آیا به نسبیت آنها توجه دارم؟ 
  4. آیا به هدف یا اهداف رابطه توجه دارم؟ 
  5. آیا شتاب نمی کنم؟ 
  6. آيا دنبال معجزه هستم؟ 
  7. آیا برخوردم با هر راهکار براساس اطلاعات درست از شرایط است؟ 
  8. آیا به محدودیت های هر راهکار توجه دارم؟ 
  9. آیا به اندازه ی کافی برای عملی کردن راهکارها تمرین کرده ام؟ 
  10. آیا حاضرم برای دستیابی به نتیجه، چیزهایی را از دست بدهم؟

باید توجه داشته باشیم که قاطعیت و اعتراض جنبه ی هنری دارند و به همین منظور تمرین و ممارست لازم است تا این قابلیت ارزنده در انسان عادت کرده و شرطی شده، از قوه به فعل درآید. نویسنده ی کتاب روانشناسی اعتراض همچنان که خواهید خواند، برای این مشکل دوره های تدریس و مشاوره داشته است و شاگردان در کلاس های قاطعیت و اعتراض او ثبت نام می کردند و با تمرین مکرر، نظیر یادگیری هر هنری مانند موسیقی و نقاشی و غیره، مهارت به دست می آوردند جنبه ی دیگر هنری آن این است که چگونه قاطع باشیم و اعتراض کنیم تا مشکلی را حل کنیم و مشکلی نیفزاییم، و این قابلیتی است که به انرژی، وقت، اندیشه، تدبیر و حوصله نیاز دارد زیرا هنری است بسیار ضروری در زندگی ما.

نتیجه اینکه با دوباره سنجی و بازنگری برخورد خود می توانیم به پیشرفت در قاطعیت و اعتراض به جا نائل آییم، راهکارهای این کتاب خود می توانند در حکم مشوقی برای کشف راهکارهای دیگر باشد تا به قاطعیت و اعتراض خلاقانه برسیم، تکرار می کنم. راهکارها را باید با رعایت عقل سلیم به کار برد و ویژگی های هر رابطه را مورد توجه قرار داد و از روش های مربوط به آن استفاده کرد، باید همواره در حال بازنگری و دوباره سنجی برای بهبود برخورد باشیم و در صورت عدم موفقیت به پژوهش بپردازیم.

نکته ی دیگری که در روش عملی کردن راهکارها بسیار مؤثر است و ما در ایران هم از آن به نتیجه ی مطلوب رسیده ایم، استفاده از شیوه ی تخیل درمانی است. به این صورت که با یادآوری مواردی که در آن تحت سلطه قرار گرفته اند، مواردی که هم اکنون درگیر آن هستید با مواردی که احتمال وقوع آنها در آینده وجود دارد، راهکارهای قاطعیت را با استفاده از روش تخیل و نقش گزاری، در ذهن خود در مقابل سلطه جویی ها اجرا کنید، پس از مدتی تکرار خواهید دید که ناخودآگاه راهکارها را به کار می برید. روش استفاده از قوه ی تخیل به طور مفصل در کتاب «روان شناسی تصویر ذهنی» اثر دکتر مكسول مالتز شرح داده شده است.

از معجزات قوه ی تخیل انسان این است که با تکرار ممتد، تخيل از نظر به عمل نزدیک می شود (پاولوف) و گذشته از تکرار عملی، تکرار ذهنی تخيل موجب تقویت عملی آن خواهد شد حال لازم است ببینیم برخوردهای جامعه شناسانه و فرهنگی با موضوع قاطعیت و اعتراض چگونه می تواند باشد. به طور کلی فقر فرهنگی، اعتقادی و اقتصادی سبب رفتار نادرست انسان با انسان می شود و مهم ترین برخوردهای نادرست انسان با انسان برخورد ظالمانه و مظلومانه و سلطه جویانه و تحت سلطه است. گذشته از وظایف ما در ارتباط با اقتصاد عادلانه، از وظایف فرهنگی ماست که با فرهنگ ظلم و سلطه مبارزه کنیم و فرهنگ ضد ظلم و ضد سلطه را پرورش دهیم. در اینجا لازم است که با بازنگری و دوباره سنجی اعتراض و قاطعیت، به حقوق قاطعیت و اعتراض دیگران بپردازیم و این کار مستلزم گذشت اجتماعی و اخلاقی است.

من در مقام پدر یا هر عضو اجتماعی و خانوادگی لازم است به حق اعتراض و قاطعیت و تصمیم گیری نزدیکان و اطرافیانم احترام بگذارم و على رغم از دست دادن هرگونه منافعی، به جانبداری از فرهنگ قاطعیت و اعتراض بپردازم، چرا که فقدان اعتراض و قاطعیت و وجود سلطه جویی و ظلم یکی از عوامل بسیار مهم بزهکاری ها، فحشا، انحرافات، تبعیض ها، ناراحتی ها و بیماری های روانی، خودکشی، آدم کشی و عقب ماندگی های ذهنی است. چه بسا طلاق ها، جدایی ها و از هم پاشیدگی خانواده ها به دلیل فقدان قاطعیت از روز اول زناشویی باشد.

در گفتگوی شماره ی ۳۰ همین کتاب، نمونه ای از فرهنگ قاطعیت و حرمت به حقوق و تصمیم گیری را از طرف نویسنده ی کتاب روانشناسی اعتراض نسبت به پل می بینیم، دکتر اسمیت به او می گوید: «به هیچ کس اجازه نده به جایت تصمیم بگیرد حتی اگر من باشم.»

شاید بهتر از هر جهیزیه و هدیه ای برای فرزندان به هنگام ازدواج، تربیت درست، قاطعیت و اعتراض و مبارزه با سلطه جویی و ظلم است تا آنها هم به نوبه ی خود بتوانند فرزندانی عادل و غیر سلطه جو پرورش دهند.

لازم است در مورد اعتراض کننده، اعتراض و اعتراض شونده کار فرهنگی انجام گیرد. نکته ی مهم دیگر جانب اعتراض و قاطعیت است. اعتراض و قاطعیت برای چه؟ و در مورد چه کسانی؟

اعتراض و قاطعیت در خدمت شر است یا خیر؟ در سلامت است یا بیمار؟ حق است یا باطل؟ زشت است یا زیبا؟ حقیقت است یا توهم؟ ظلم است یا عدالت؟

بالا رفتن فرهنگ اعتراض و قاطعیت، مستلزم شناخت اندیشه های نادرست مردم نسبت به اعتراض و قاطعیت است. در پژوهشی که انجام گرفت عده ای قاطعیت و اعتراض را دشمنی، بی احترامی، تحميل، فشار، بی ادبی، کارشکنی، جوسازی و تفرقه می دانستند و مادام که برچسب های نادرست بر اعتراض و قاطعیت مناسب و به جا بچسبد، انجام عملی آن امکان ندارد. همچنین لازم است اعتراض و قاطعیت کودکانه و جاهلانه را از اعتراض بالغانه و آگاهانه تشخیص دهیم و به خصوص به موضوع به جا و درست راضی کردن و راضی نگه داشتن دیگران توجه کنیم. برخورد با این مسئله به قدری حساس است که به راحتی ممکن است خیر به شر و سلامت به بیماری تبدیل شود همچنان که گوشت سالم براساس نگهداری نادرست مسموم می شود و در غیر این صورت حالت مسمومیت پیدا می کند. مثلا نارضابی فروشنده ای که سر شما کلاه می گذارد و به دلیلی از دست شما ناراحت می شود، برابر نیست با ناراحتی فروشنده ای که شما بر او سلطه جویی می کنید.

پس به نارضایی دیگران تا وقتی به دلیل ظلم و سلطه جویی آنهاست نباید اهمیت داد و برعکس به نارضایی آنان هنگامی که مظلوم واقع می شوند باید بها داد.

حال می رسیم به قسمت مهم دیگر کتاب روانشناسی اعتراض.

حقوق ما چیست؟ آیا خشم و تهاجم، ترس و گریز، افسردگی و عقب نشینی ویژگی های انسان در احقاق حق هستند یا مهارت های کلامی انسان؟

*** خريد کتاب روانشناسی اعتراض یا تخفیف ***

نویسنده ی کتاب روانشناسی اعتراض برای مهارت های کلامی که ویژه ی انسان در مقایسه با حیوانات است اهمیت زیادی قائل است، برخورد با ظلم و سلطه جویی و دفاع از حق مبارزه به حساب می آید و مستلزم روحیه ای قوی و متعادل است. چه کنیم که هنگام احقاق حق عصبی، آشفته و هراسان نشویم؟ به همین دلیل یک قسمت از آموزش قاطعیت روحیه سازی است و قسمت دیگر آگاهی از راهکارها و به کار بستن آنها. هر دو قسمت لازم و ملزوم و متمم و مکمل یکدیگرند و به مصداق توانا بود هر که دانا بود، دانش مربوط با قاطعیت و اعتراض درست، توانایی قاطعیت و اعتراض را به وجود می آورد و موجب افزایش اعتماد به نفس و تقویت روحیه می شود.

حال جا دارد به جنبه های مثبت قاطعیت و اعتراض توجه کنیم. در اینجا نوع درست و سالم قاطعیت و اعتراض مطرح است، عدم قاطعیت به جا باعث می شود دیگران بخواهند بر ما مسلط شوند، نظریاتشان را بر ما تحمیل کنند، تحت فشار قرارمان دهند و توقعات بیجا داشته باشند، که همه ی اینها باعث رنجش های فراوان می شود و این توقعات بی جا و رنجش ها، هم آنان را می آزارد و هم ما را.

در بسیاری از موارد انتظارات انسان سلطه جو به حق مسلم و مشروع او تبدیل می شود و حق کاذب و عدم احقاق آن موجب می شود که به غلط خود را مظلوم و ما را ظالم ببیند. در اینجاست که باز ضرورت قوی شدن مظلوم در مقابل ظالم احساس می شود، اما در این مبارزه تا زمانی که توانایی از دست دادن را پیدا نکنیم موفق نمی شویم. آدم های موفق خیلی چیزها را از دست می دهند تا توفیق یابند. اگر بخواهیم آب از آب تکان نخورد، نمی توانیم در این مبارزه ی حساس پیروز شویم.

به نظر من مطالب این کتاب خدمت بزرگی به سلطه جوها و ظالمان می کند زیرا با امکاناتی که برای مبارزه با آنها فراهم می آورد، سبب می شود خیلی زود میکروب سلطه جویی و ظلم در آنها بمیرد و بتوانند عدالت را رعایت کنند. البته لازم است توجه داشته باشیم که این قاطعیت بیشتر مربوط به روابط ما با دوستان است، نه دشمنان. مبارزه با دشمنان متفاوت از مبارزه با دوستان انسان است. سلطه جویان اگر بخواهند در حق خود لطفی کنند همانا مبارزه با سلطه جویی در خویش است، زیرا از محالات است که انسان سلطه جو خیر ببیند و مردم آزاری اش به خودآزاری تبدیل نشود.

عدم توجه به حقوق ما - حقوق قاطعیت و اعتراض به جا - ما را گرفتار جسمی مریض، روحی بیمار و روابطی ناسالم می کند. برای بهداشت و سلامت روانی جامعه لازم است از فرهنگ قاطعیت و اعتراض جانبداری کنیم. مورد پژوهی به تقویت راهکارها در ما منجر می شود.

از یاد نبریم که کتاب به سبزی خوردن می ماند. قسمتی از آن به درد می خورد و قسمت دیگر بی حاصل است، لازم است تلاش کنیم از قسمتی که به درد می خورد استفاده کنیم و برخوردی مطلق و یک سونگرانه (سفید یا سیاه) با کتاب نداشته باشیم تا از آنچه در کتاب هست فایده ببریم و برای آنچه در آن نیست، تلاش و پژوهش و تولید کنیم. این کتاب نوعی روان درمانی آموزشی به نام «تمرین قاطعیت و رفتار قاطعانه» است که اهمیت بسیاری در تقویت سلامت روانی انسان دارد و موجب پرورش قوه های ابراز وجود و احقاق حق و شکوفایی استعدادها می شود.

خلاصه آنکه با مطالعه ی این کتاب و درک مطالب و انجام تمرینات آن به شکل مکرر می توانیم به نتایج زیر برسیم. 

  1. دستیابی به مهارت های کلامی جهت مبارزه با سلطه جویی دیگران 
  2. شناخت حقوق حقه ی خود و پافشاری در احقاق آن 
  3. تقویت قدرت تصمیم گیری و اینکه در نهایت خود ما هستیم که باید برای زندگی مان تصمیم بگیریم. 
  4. پیشگیری از سلطه جویی های آتی دیگران. 
  5. احساس حقانيت به هنگام «نه گفتن» 
  6. از دست دادن احساس گناه بی جا، اضطراب، ترس هنگام نه گفتن. 
  7. دستیابی به سلامت جسمی و روانی و روابط سالم. 
  8. مبارزه با این پندار غلط که قاطعیت و اعتراض به جا درواقع خودسری، خودخواهی و گستاخی است.
  9. با توجه به اینکه گفتار و رفتار و اندیشه ی هر یک از ما کم وبیش سهم قابل توجهی در ظلم و سلطه ی دیگران نسبت به ما دارد، تقویت قدرت قاطعیت و اعتراض به جا موجب کاهش مظلومیت و تحت سلطه بودن ما می شود. 
  10. درک درست مطالب کتاب موجب می شود که ما از مظلومیت به سمت ظالم بودن نرویم و طرفدار حق و عدالت باشیم و بتوانیم روابطی عادلانه براساس احترام متقابل برقرار کنیم.

در خاتمه با توجه به آموزش ها و مشاوره هایی که با پدران، مادران، فرزندان، همسران، مربیان و معلمان، شاگردان، مدیران و کارمندان داشته ام، ضرورت آموزش قاطعیت به جا را به خصوص به افرادی توصیه می کنم که می توانند تأثیری بسزا در جامعه و افکار عمومی به جا بگذارند و امیدوارم در بالا رفتن فرهنگ قاطعیت در افراد کمک کنند. لازم است که همگی ابتدا به شناخت و رفع سلطه جویی، این آفت روابط انسانی در خود بپردازیم تا با احترام به رعایت حقوق یکدیگر بتوانیم خانواده، مدرسه، سازمان و جامعه ای سالم داشته باشیم. برای این آموزش ضروری است که از دوران کودکی در خانواده، مهد کودک، دبستان، دبيرستان، دانشگاه و سازمان های اداری و به طور کلی جامعه برنامه ریزی شود.

ظلم بزرگی که بر خود و دیگران روا می داریم این است که به رشد فرهنگ قاطعیت و اعتراض به جا و مبارزه با سلطه جویی و درک آن در خود و بیرون از خود بپردازیم.

دنیا به کفر باقی می ماند اما به ظلم باقی نمی ماند. پروفسور عیسی جلالی

*** خريد اینترنتی کتاب روانشناسی اعتراض ***

قسمتی از کتاب روانشناسی اعتراض

1. واکنش های موروثی بقا

جنگ، گریز، گفتگو

تقریبا بیست سال پیش که تازه خدمت سربازی را تمام کرده بودم، در دانشکده با استاد جوانی به نام جو آشنا شدم که هم باشخصیت بود و هم کارش را دوست داشت، من از شمار دانشجویانش بودم. او با صراحت صحبت می کرد، جدی و منضبط بود و باورهای ابتدایی دانشجویان را از نظام روان شناسی آگاهانه و بی تامل رد می کرد. درباره ی آسیب های روانی و حتی مقوله های طبیعی مربوط به انسان، اندیشه، رفتار با انگیزه حرف هایی می زد که چندان باب میل دانشجویان نبود، آنان از او انتظار سخن دیگری داشتند، اما او به جای پرداختن به نظریه های پیچیده ی مربوط به رفتار انسان ها، به موضوع از زاویه ای دیگر نگاه می کرد. به کمک فرضیه های ساده، مطالب را تشریح می کرد و انتظار داشت که بی مورد از دیدگاه هایش انتقاد نکنیم، او معتقد بود که نودوپنج درصد از آنچه نظریه ی روان شناسی علمی تلقی می شود، چرند است و باید به زباله دانی افكنده شود، به طوری که معتقد بود برای یافتن عملکردهای روان باید سال ها کوشید و علم اندوخت.

به گمان من، امروزه با گذشت سال ها هنوز هم درستی عقاید جو به همان قوت خود باقی است زیرا تبیین های پیچیده ی عرفانی و صحبت های روشنفکرانه بیشتر پشت هم اندازی و در نهایت نوعی لفاظی است؛ برای درک و دریافت موضوع روان شناسی، بحث درباره ی چراها چندان سودمند نیست؛ مهم اتفاقاتی است که می افتد. به عنوان مثال، هنگامی که با بیماری روبه رو می شوم، می بینیم باید علت ناراحتی او را در رفتار و کارش جستجو کرد و کشف اینکه چرا چنین و چنان می کند چندان مهم نیست.

آن روزها آن استاد جوان معتقد بود که روان شناسان همه فن حریفه همه چیزدان نیستند. او معتقد بود که روان شناسان لزوما از همه ی پیچیدگی های روان آدمی آگاه نیستند و می افزود: «از دانشجویانی که از من سؤال می کنند و پاسخ سؤالشان را نمی دانم، متنفرم، رفتار جو در خارج از کلاس هم همین گونه بود و با اینکه استاد رشته ی رفتارشناسی بود، در ارتباط با مردم جامعه ی خودش مشکل داشت و این سوای گرفتاری هایی بود که من برایش درست می کردم. او اغلب می گفت: «دانشجويان همه اش غر می زنند که گرفتاری شخصی شان زیاد است، آنها چطور نمی توانند از پس این گرفتاری ها برآيند؟ گرفتاری نمک زندگی است و بدون آن زندگی مفهومی ندارد،»

به مرور که با روان شناسان و روان پزشکان بیشتری آشنا شدم، دیدم که آنها هم در همین زمینه مشکلاتی دارند. به عبارت دیگر، داشتن عنوان دکترا و دانشی که ملازم آن بود، ما را از تجربه ی همان مسائلی مبرا نمی کرد که خویشاوندان، همسایگان، دوستان و حتی بیمارانمان داشتند.

همسران، دوستان و عزیزان ما هنگامی که از مسئله ای ناراحت می شوند، بی آنکه مستقیما کلمه ای به زبان بیاورند کاری می کنند که احساس تقصیر کنیم. برای درک این مسئله حتی یک نگاه هم کافی است. در را به هم کوبیدن، سکوت کردن، کانال تلویزیون را عوض کردن آن هم از روی بی حالی یا کارهایی از این قبیل، همه و همه مواردی هستند که می توان به آن اشاره کرد، یک بار جو گفت: «کاش می فهمیدم که چگونه این کار را می کنند و چرا من این گونه واکنش نشان می دهم؛ گاه بدون دلیل احساس تقصیر می کنم.»

مسئله به کاری که همسرمان می کند محدود نیست. اگر پدر و مادر بخواهند، کاری می کنند که پسرها و دخترهای بزرگشان ولو صاحب فرزندانی هم باشند، مانند بچه های کوچک شوق و ذوق کنند. من و شما خیلی خوب می دانیم وقتی مادرمان پشت تلفن لحظه ای سکوت می کند منظورش چیست. ما می فهمیم که نگاه ناموافق پدر و مادر همسرمان با کنایه ی پدر و مادر خودمان یعنی چه وقتی می گویند: «مثل اینکه این روزها سرت خیلی شلوغ است؛ اصلا پیدایت نیست.» یا وقتی می گویند: «نزدیک خانه مان آپارتمان خوبی هست که اجاره اش می دهند. بد نبود اگر می توانستی فرداشب بیایی و با هم نگاهی به آن بیندازیم»، منظورشان را خوب می فهمیم.

ما گويا باید علاوه بر مسائل خانوادگی، مسائل خارج از خانه را هم تحمل کنیم. خودروتان را به تعمیرگاه می برید و مکانیک کارش را خوب انجام نمی دهد، با این حال مدير تعمیرگاه بعد از آنکه از شما مبلغی بیش از دستمزد خود پول می گیرد و برای جوش آوردن خودروتان دلیل می تراشد، می کوشد تا به شما بقبولاند که از موتور خودرو اطلاعی ندارید، بعد هم برای نگهداری بهتر خودرو هزار نوع توصیه می کند و همه ی این حرف ها به کنار، می بینید هم بیش از دستمزد واقعی پول داده اید و هم خودروتان درست نشده است. اغلب دوستان هم مشکل آفرین می شوند. دوستی پیشنهاد می کند شب برای صرف شام به جایی بروید که مورد پسند شما نیست، اما آن دوست دست بردار نیست. برای اینکه دلش را نشکنید و احساساتش را جریحه دار نکنید، به دروغ عذری می آورید و آن وقت احساس تقصیر می کنید.

اطرافیان بدون توجه به خواسته ی ما برای مان مشکل پشت مشکل پدید می آورند. بسیاری از ما بی جهت خیال می کنیم که وجود مشکلات در زندگی غیرطبیعی است و به ما لطمه می زند. درحالی که هرگز این طور نیست، زندگی سراسر مسئله و گرفتاری است و کاملا طبیعی است که این گونه باشد. اما بعضی ها با این باور غیرواقع بینانه که آدم سالم کسی است که مشکلی ندارد، به این نتیجه می رسند که ادامه ندادن این طور زندگی بهتر است.

اغلب بیمارانی که در خلال معالجه با روحیه شان آشنا می شوم، این باور منفی را در خود پرورش داده اند. اما مسئله وجود مشکلات نیست، بلکه احساس خودمان است که خیال می کنیم نمی توانیم از پس مشکلات و افراد مشکل ساز برآییم.

على رغم احساسات مشابهی که در این گونه موارد به من دست می دهد، به عنوان روان شناس نتایج تجربه ام مخالف این برداشت است که آدمیان ذاتا موجودات مفلوکی هستند که برای موقعیت های ساده تر گذشته آفریده شده اند. نه، به هیچ وجه این طور نیست. من نمی پذیرم که ما آدم ها زبون و ناتوان هستیم و نمی توانیم با مشکلات دوران تمدن صنعتی روبه رو شویم، با توجه به تجربیات شخصی و پژوهش های حرفه ای و آنچه به من آموخته اند با خودم تدریس کرده ام، همچنین با توجه به تحقیقاتم در آزمایشگاه ها و درمانگاه ها و همچنین آموزش هایی که به مردم داده ام تا به مقابله با گرفتاری های زندگی بروند، و مطالعه ی مسائل روانی هزاران نفری که در طول زندگی با آنها سروکار داشته ام، می توانم نتیجه گیری واقع بینانه تری كنم؛ وجود مشکلات و گرفتاری در طبیعت زندگی بشر است و به حکم همین طبیعت می توانیم با گرفتاری ها برخوردی مناسب داشته باشیم.

به گمان من، اگر بشر ذاتا توانایی برخورد با انواع و اقسام گرفتاری ها را نداشت، مدت ها قبل از بین رفته بود، برخلاف نظر بدبینانه ی بعضی ها، می توان گفت بشر موفق ترین و باهوش ترین موجود جاندار در طول دوران تکامل است. اگر بتوانیم شواهد و مدارکی را باور کنیم که انسان شناسان، زیست شناسان و سایر دانشمندان ارائه کرده اند، می بینیم که در اعصار گذشته تاکنون مبارزه ی تکاملی ادامه داری بر روی زمین جریان داشته است.

نیاکان ما برای ادامه ی زندگی و بقا با سایر نیروهای طبیعت جدال ها کردند و نه تنها از این جدال ها سرافراز بیرون آمدند و به حیات خود ادامه دادند، بلکه رشد کردند و به زندگی ادامه دادند، حال آنکه شاید موجودات دیگری بودند که یا از بین رفتند یا در شرف نابودی هستند، علتش این است که بشر با توجه به ویژگی های فیزیولوژیکی یا روانی اش برای بقا و دوام در شرایط گوناگون خلق شده است. اجداد بدوی ما على رغم مسائل و دشواری ها به حیات خود ادامه دادند و در برخورد با آنها سرافراز بودند و با این استعداد نه تنها سراسر خاک کره ی زمین را فتح کردند و محیط را در خدمت خود گرفتند، بلکه موجودی قابل قیاس با خود که بتواند مانند آنها از پس مشکلات برآید، پیدا نکردند.

اما استعدادهایی که موفقیت نوع بشر را تضمین می کند کدام است. ما با حیواناتی که نسلشان در شرف انقراض است چه وجوه مشترکی داریم و کدام خصيصه است که ویژه ی انسان است. اگر رفتار انواع حیوانات نزدیک به آدمیان به خصوص مهره داران را مطالعه کنید، می بینید هرگاه برخوردی میان دو نوع حیوان هم خانواده صورت گیرد، دست کم یکی از آنها با جنگ با گریز واکنش نشان می دهد. در این برخوردها بقای نسل حیوانات پست تر تضمین می شود، من و شما هم با یکدیگر می جنگیم و از یکدیگر می گریزیم، گاه اختیارش به دست ما نیست، گاه آزادانه این کار را می کنیم. جنگ و گریز را از اجداد و نیاکانمان به ارث برده ایم که از این سلاح به طور مؤثر استفاده می کردند. اما در شکل کنونی مان دیگر دندان جنگیدن نداریم، پنجه هایمان نمی درند، در مقابله با یکدیگر فاقد عضلات قدرتمند هستیم و با اینکه امکان قرار داریم، نمی گریزیم...

*** خريد کتاب روانشناسی اعتراض ***

ادامه مطلبShow less
جزئیات محصول
12220

مشخصات

عنوان کتاب
روانشناسی اعتراض
نویسنده
مانوئل اسمیت
مترجم
مهدی قراچه داغی
ناشر
لیوسا
تعداد صفحات
304
وزن
430گرم
زبان کتاب
فارسی
سال چاپ
1398
نوبت چاپ
22
قطع
رقعی
شابک
9789646104310
مشخصات تکمیلی
روانشناسی قاطعیت
دیدگاه کاربران(1)
رتبه‌بندی کلی
5
1 نظرات
کیفیت چاپ
(5)
قبل از خوندن کتاب روانشناسی اعتراض نمی تونستم از دیگران درخواستی بکنم یا نسبت به رفتاری که بهم میشه اعتراض کنم خیل خوشحال که این کتاب خوندم الان میتونم از حقم راحتتر و بدون جر و بحث دفاع کنم.

افزودن نظر جدید

  • بسته بندی و ارسال:
  • محتوای کتاب:
  • کیفیت ترجمه:
  • کیفیت چاپ:
این کالا را با استفاده از کلمات کوتاه و ساده توضیح دهید.
برچسب های محصول
You may also like
اختران

کتاب ارتباط بدون خشونت زبان زندگی نوشته ی مارشال روزنبرگ توسط کامران رحیمیان ترجمه و به کوشش نشر اختران چاپ و منتشر شده است.

ارتباط بدون خشونت در واقع روشی تعاملی است که تبادل اطلاعات و حل صلح آمیز اختلافات را تسهیل می کند. ارتباط بدون خشونت بر ارزش های مشترک انسانی و نیازها تکیه می کند و افراد را به پرهیز از زبانی که سبب مقاومت یا کاهش عزت نفس می شود و استفاده از زبانی که سلامت را افزایش می دهد تشویق می کند. ارتباط بدون خشونت باور دارد که به جای ایجاد ترس، گناه، سرزنش و شرم؛ غنی سازی زندگی رضایت آمیزترین انگیزه برای انجام کارهاست و به عنوان هدف، بر پذیرش مسئولیت فردی و در انتخاب و افزایش کیفیت ارتباط تاکید دارد. این روش حتی وقتی طرف مقابل آن را نمی داند نیز موثر است. با کمک کتاب ارتباط بدون خشونت شما خواهید دانست که: هرکاری که هرکسی انجام می دهد تلاشی است برای تحقق نیازهای متحقق نشده. برای هرکسی تحقق نیازها از طریق همکاری، سالم تر از رقابت است. به صورت طبیعی افراد وقتی که از روی میل در سلامت دیگران سهیم شوند لذت می‌ برند. مهارت های ارتباط بدون خشونت به شما کمک می‌کند تا: احساس گناه، شرم، ترس و افسردگی را از بین ببرید. خشم و ناامیدی را به ساختن اتحاد و مشارکت تبدیل کنید. راه حل هایی بر اساس امنیت، احترام متقابل و اتفاق آرا خلق کنید. نیازهای اساسی فرد، خانواده، مدرسه، جامعه و اجتماع را به روش های زندگی غنی ساز تحقق بخشید. تکنیک های ارتباطی فعال مارشال روزنبرگ تضادهای بالقوه را به گفت و گوهای صلح‌آمیز تغییر می دهد. شما تکنیک ساده ای می آموزید که مشاجره را خنثی می کند و ارتباط محبت آمیزی را با خانواده، و سایر آشنایان خلق می کند. من خواندن این کتاب را نه تنها توصیه بلکه تاکید می کنم.

در ادامه با ما با مطالعه ی معرفی کتاب ارتباط بدون خشونت در سایت خرید کتاب با تخفیف بوکالا همراه شوید.

ذهن آویز

کتاب عبارت پنجم (ذکر پنجم پاکسازی هواوپونوپونو) اثری دیگری است از جو ویتالی نویسنده ی کتاب محبوب و پرفروش «محدودیت صفر» که در واقع ادامه ی همان کتاب محسوب می شود. کتاب عبارت پنجم توسط خانم ویدا کرمی با ترجمه ای روان و به کوشش انتشارات ذهن آویز چاپ و منتشر شده است.

ما در خلق بسیاری از واقعیت هایمان، همکاری داریم و این کار از درون ما انجام می شود. بسیاری از افراد، از چنین چیزی بی خبرند و بسیاری هم تاکنون هرگز چنین چیزی را نشنیده اند؛ حتی وقتی چنین چیزی را می شنوند (شما در خلق واقعیت های زندگی تان نقش دارید) به آن بی اعتنایی می کنند و با آن می جنگند و در برابر شنیدن آن به هر شکلی مقاومت می کنند. هواوپونوپونو به ما می آموزد که مسئولیت پذیر باشیم، یعنی مسئولیت شرکت در خلق تمامی وقایع ناخوشایند زندگی خود را برعهده بگیریم. وقتی این مسئولیت : را تقبل کنیم، هواوپونوپونو را در زندگی خود فعال می کنیم. جو ویتالی، نویسنده کتاب پرفروش محدودیت صفر، درباره هواوپونوپونو بسیار نوشته و تاکنون فقط از چهار ذکر اصلی "متاسفم، لطفا مرا ببخش، سپاسگزارم دوستت دارم" صحبت کرده است؛ اما او حالا می خواهد در کتاب عبارت پنجم، پرده از ذکر پنجم بردارد.

در عبارت پنجم، هواوپونوپونو را عمیق تر و پیشرفته تر از آنچه قبلا خوانده اید خواهید شناخت، عبارتی که به سادگی چهار ذکر متاسفم، لطفا مرا ببخش، سپاسگزارم و دوستت دارم نیست، اما معنایی بس عمیق دارد و به زندگی شادتر و دگرگون تری منجر می شود. این عبارت می گوید که شما قضاوت نمی شوید، بلکه حقیقتا دوست داشته می شوید؛ زیرا اولوهیت فقط می خواهد بدانیم که دوستمان دارد...

شما را به مطالعه ی بخشی از کتاب عبارت پنجم در سایت خرید کتاب با تخفیف بوکالا دعوت می کنیم.

بهار سبز

کتاب رسالت روح (چگونه به نور درون خود دست یابیم) اثر کیم روسو توسط خانم ویدا کرمی ترجمه و به کوشش انتشارات بهار سبز چاپ و منتشر شده است.

شاید شما هم مانند بسیاری از افرادی که روی این کره ی خاکی زندگی می کنند، از خود بپرسید که هدف از این زندگی چیست؟ من برای چه هدفی به این دنیا آمده ام؟ آیا من واقعا همان کسی هستم که فکر می کنم؟ آیا من واقعا همان کسی هستم که دیگران فکر می کنند؟

اگر به زندگی های متوالی اعتقاد دارید، شاید فکر کنید که دلیل حضور شما در این دنیا، مجازات شدن برای فرا نگرفتن درس های زندگی های گذشته است. شاید فکر کنید که در زندگی های گذشته، انسان شرور و پلیدی بودید و حالا زمان تسویه حساب است مطمئنم که یکی از سوالات شما این است که آیا هدف زندگی من بیدار شدن در ساعت پنج صبح برای رسیدن به متروی شلوغ یا گیر کردن در ترافیک صرفا جهت داشتن شغلی ست که هیچ کس قدر زحماتم را نمی داند! و صدای کسانی را می شنوم که روابطی را مورد ارزیابی مجدد قرار می دهند که در راستای هدف زندگی آنها نیستند. چنین روابطی، انرژی را از شما و روح تان گرفته و شما را تبدیل به یک باطری خالی و بدون شارژ می کند. حقیقت چنین روابطی، دروغ است. اگر شما هم شرایطی مشابه موارد ذکر شده را تجربه می کنید، کتاب رسالت روح، راهنمای شماست تا چشمان خود را بر حقایق باز کنید! در کتاب رسالت روح، مراحل ضروری برای شناخت خودتان و شناخت خداوند از طریق خودتان را ارائه خواهم داد. در این کتاب، به شما کمک خواهم کرد تا اشتیاق سوزان که همان «رسالت روح» شماست را بشناسید و با هدفی افتخار آمیز زندگی کنید.

شما را به مطالعه ی قسمتی از کتاب رسالت روح در سایت خرید کتاب با تخفیف بوکالا دعوت می کنیم.

الماس پارسیان

کتاب هر روز پنج شنبه است (چگونه می توان 7 روز هفته را شاد بود؟) نوشته ی جول اوستین توسط فریبا بردبار ترجمه و به کوشش انتشارات الماس پارسیان چاپ و منتشر شده است.

هدف من از نوشتن کتاب هر روز پنج شنبه است این است که به شما کمک کنم ذهن خود را طوری ساماندهی کنید که هر روز دست به انتخاب شادی بزنید. فارغ از اینکه با چه چالش هایی مواجه می شوید یا چه شرایطی به شما فشار می آورد می توانید واکنش خود را به آن چالش ها و شرایط انتخاب کنید. اینکه چگونه عصرتان را سپری می کنید کاملا به خودتان بستگی دارد: این هیچ ربطی به شرایط شما ندارد. آبراهام لینکلن گفته بود: بیشتر آدم ها به اندازه ای که تصمیم گرفتداند شاد باشند شاد هستند.

اگر ابه درستکار (ابه درستکار ( Honest Ahe ) لقب آبراهام لینکلن است مطالعه ای که اخیرا انجام شد و نشان داد در روزهای پنج شنبه، شادی ده درصد افزایش می یابد را می دید، حتما خوشحال می شد. چرا اینطور است؟

مردم به خاطر آمدن تعطیلات آخر هفته ذوق می کنند به همین علت تصمیم می گیرند شادتر باشند. آنها پنج شنبه ها | فکرشان را بر این امر متمرکز می کنند که از زندگی خود بیشتر لذت ببرند.

ما شما را به این چالش دعوت می کنیم که بگذارید هر روزتان پنج شنبه باشد، به خودتان اجازه دهید که هر روز شاد باشید. نه فقط آخر هفته ها نه فقط هر زمانی که یک مناسبت خاص دارید: نه فقط زمانی که در تعطیلات هستید.

اگر نگرش درستی باشید می توانید روز شنبه هم مثل پنج شنبه شاد باشید. در کتاب مقدس نیامده است که: پنج شنبه روزی است که خداوند آفريده است. بلکه در آن نوشته شده است: این روزی است که خداوند آفریده است.

این یعنی شنبه، یکشنبه، دوشنبه سه شنبه، چهارشنبه و سایر روزهای هفته. حتی وقتی باران می بارد، هنگامی که مجبورید تا دیروقت کار کنید و یا مجبورید ظرف بشویید هم می توانید شاد باشید.

هیرمند

کتاب ارتباط موثر به زبان آدمیزاد اثر مارتی برونستاین توسط نرگس یزدی ترجمه و به کوشش انتشارات هیرمند چاپ و منتشر شده است.

کتاب ارتباط مؤثر به زبان آدمیزاد به شما می آموزد چگونه در محیط کار، منظور خود را بیان کنید و تعاملاتی ثمربخش با روسا و همکارانتان داشته باشید. اغلب اوقات به کار بردن دانش و مهارت تان در کار بخش آسان کار است، اما بخش دشوار آن همکاری موثر با دیگران است. این راهنمای سودمند به شما در برقراری تعاملات شخصی موثر یاری می رساند، حتی به هنگام حل و فصل کشمکش ها، مواجهه با مشتریان و با ارائه ی سخنرانی های دشوار. چه مديرعامل یک شرکت مهم باشید و چه یک تاجر خرده پا یا مدیر یک تیم، برقراری روابط مؤثر و شفاف در موفقیت شما نقش تعيين کننده ای دارد. کتاب ارتباط موثر به زبان آدمیزاد تمهیدات، توصیه ها و راهکارهایی، از شيوه ی مجذوب نگه داشتن شنونده گرفته تا آموزش خوب گوش کردن - ارائه می دهد که به آنها نیاز دارید تا بتوانید: شنونده ی فعالی باشید، در موقعیت های منفی بر نکات مثبت تأكيد كنيد در کشمکش ها راه حل هایی بیابید که رضایت خاطر هر دو طرف جلب شود، هنگام نوشتن نامه و ایمیل به حاشیه نروید، از عهده ی ارائه سخنرانی، انجام مصاحبه ها و چالش های دیگر برآیید و با اقتدار و قاطع سخن بگویید.

پردیس آباریس

کتاب اکنون می توانم به وضوح ببینم نوشته وین دایر پس از سال ها انتظار از طرف هواداران و خوانندگان کتاب های دکتر وین دایر برای نوشتن کتابی از خاطرات و زندگی نامه ایشان، در نهایت به چاپ رسید و با کوشش روزبه ملک زاده و محسن پاک فطرت به فارسی ترجمه و به کوشش انتشارات پردیس آباریس چاپ و منتشر شده است.

اما این کتاب به عنوان زندگی نامه، شیوه ی نگارشی متفاوتی دارد و همانند زندگی نامه های معمولی نیست. بلکه وین دایر در این کتاب، به شیوه ای استادانه لحظات سرنوشت ساز و ارتباط آنها را با یکدیگر پیدا کرده است و به وضوح نشان داده است هیچ اتفاق و رویدادی در زندگی، تصادفی و بی علت نیست. تمامی اتفاقات چه خوب و چه به ظاهر بد برای تکمیل سرنوشت ماست و بخشی از دارمای ما محسوب می شود. در این کتاب، وین دایر تمام لحظات سرنوشت ساز خود را از ابتدای کودکی اش در دیترویت تا آخرین سال های عمرش را با خوانندگان در میان گذاشته است و البته این کار را با مهارت زیادی که در نویسندگی دارد به انجام رسانده است. در فرآیند مطالعه ی این کتاب شما هم خواهید آموخت همانند وین دایر به اتفاقات زندگی خود رجوع کنید و ارتباط آنها را با جایگاه کنونی خود بیابید.

کتاب اکنون می توانم به وضوح ببینم، نگاهی بر زندگی دکتر وین دایر است و در عین حال چراغ راهی است برای کسانی که جویای حقیقت هستند. با مطالعه ی این کتاب متوجه حضور دستان خداوند در زندگی تان می شوید و از طرفی این کتاب شما را در فهم هدف و رسالت منحصر به فردتان یاری می کند.

شما را به مطالعه قسمتی از کتاب اکنون می توانم به وضوح ببینم در سایت خرید کتاب با تخفیف بوکالا دعوت می کنیم.

سخنوران

کتاب معجزه گر خاموش نوشته ی سید رضا حیات الغیب به کوشش انتشارات سخنوران چاپ و منتشر شده است. 

بيشتر ما از جهانی به جهانی دیگر شبیه آن رفتیم و از یاد بردیم از کجا آمده ایم و اهمیتی هم ندادیم چه جهانی را در پیش داریم...

می توانی تصور کنی پیش از آنکه برای نخستین بار به این اندیشه برسیم که جز زیستن؛ خوردن؛ جنگیدن و یا قدرت یافتن در دنیا هدفی بالاتر وجود دارد؛ چند زندگی را پشت سر گذاشته ایم!؟
صد زندگی را... هزار زندگی را..!؟

آنگاه صد سال دیگر تا بفهمیم چیزی به نام کمال (پرواز) وجود دارد و باز هم صد زندگی دیگر تا به این برسیم که هدف از زندگی یافتن آن کمال و متجلی کردن آن است.

پس بدیهی است جهان دیگر را براساس آنچه در این جهان می آموزیم، انتخاب می کنیم. اگر چیزی نیاموزیم جهان بعدی نیز مانند همین جهان خواهد بود؛ با همان محدودیت ها و مشکلات.
اما اگر به سمت کمال (پرواز و آزادی) قدم برداریم؛ به یکباره آنقدر خواهیم آموخت که نیازی نباشد هزاران بار زندگی کنیم تا به این مرحله برسیم.

اگر قرار باشد در کل زندگیتان فقط یک کتاب بخوانید، باید کتاب معجزه گر خاموش را بخوانید!

شما را به مطالعه ی قسمتی از کتاب معجزه گر خاموش در سایت خرید کتاب با تخفیف بوکالا دعوت می کنیم.

پل

کتاب 365 گام تا موفقیت (تغییراتی کوچک برای تفاوت های بزرگ) نوشته ی آنتونی رابینز توسط محمدجواد شافعی مقدم ترجمه و به کوشش انتشارات پل چاپ و منتشر شده است.

کتاب 365 گام تا موفقیت بر اساس بهترین ابزار، تکنیک و دستورالعمل هایی است که با روش های ساده ی آن می توانید بهترین گام ها را در بهبود زندگی تان بردارید. آنتونی رابینز به شما نشان می دهد که چگونه در کمترین زمان به بهترین نتایج دست یابید. گام های بزرگ رابینز راهی به سوی زندگی بهتر است. این گام ها سرلوحه ی موفقیت های بی شماری است. پیتر گابر ( مدیر اجرایی شرکت سونی )

شناخت عمیق آنتونی رابینز نسبت به مردم و جامعه سبب پیشرفت او شده است او به خوبی می داند چه عاملی موجب موفقیت، سعادت و شادکامی زندگی مردم می شود. (آندره آقاسی)

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم