قوی سیاه (تاثیر رویدادهای بینهایت غیرمحتمل)

کتاب قوی سیاه نوشته نسیم طالب یک رویداد مثبت یا منفی است که اگرچه غیرمحتمل پنداشته می شود اما پیامدهای بزرگی را به بار می آورد. نسیم طالب در این کتاب پیشگویانه و نوآورانه به شیوه ای شوخ طبعانه نشان می دهد که رویدادهای قوی سیاه تقریبا همه چیز را در مورد جهان ما توجیه می کند. این کتاب توسط خانم مریم بردبار ترجمه و انتشارات کتیبه پارسی چاپ و نشر آن را برعهده داشته است.

نسیم نیکلاس طالب متولد 1960 نویسنده، دانشور، آماردان و تحلیلگر ریسک، اصالت لبنانی-آمریکایی دارد. کتاب قوی سیاه در سال 2007 منتشر شده است، در ارزیابی ساندی تایمز به عنوان یکی از 12 کتاب اثرگذار بعد از جنگ جهانی دوم توصیف شده است. او لیسانس و فوق لیسانس خود را از دانشگاه پاریس، ام ای بی از دانشکده وارتون دانشگاه پنسلوانیا و دکترا علوم مدیریت را از دانشگاه پاریس (دوفین) گرفته است. او هم اکنون استاد مهندسی ریسک در دانشکده مهندسی تندن دانشگاه نیویورک است.

در ادامه با معرفی و قسمتی از کتاب قوی سیاه نسیم طالب با در سایت خرید کتاب با تخفیف بوکالا همراه شوید.

ادامه مطلبShow less
موجود شد خبرم کن!
مرجع:
86742
نام برند:
صنایع دستی آقاجانی

خاتم کاری یکی از پرفروش ترین و زیباترین صنایع دستی اصفهان با قدمتی بسیار طولانی است. در ساخت قندان سیبی مس و خاتم تولید صنایع دستی آقاجانی از بهترین مواد اولیه استفاده شده و توسط معروفترین اساتید شاغل در خاتم کاری اصفهان ساخته و پرداخته شده است.

قندان سیبی خاتم کاری شده دارای استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001:2015 می باشد و به بسیاری از کشورهای جهان صادر می گردد.

صنایع دستی آقاجانی

آجیل خوری مس و خاتم کاری کد K063 تولید صنایع دستی آقاجانی از برندهای مشهور تولید صنایع دستی اصفهان با 14 سانتی متر ارتفاع یکی از زیباترین ظروف برای پذیرایی از میهمانان شماست. در ساخت این آجیل خوری مس و خاتم از بهترین مواد اولیه ی جهت دوام و ماندگاری بیشتر این محصول استفاده شده است. این محصول دارای استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001:2015 می باشد.

صنایع دستی آقاجانی

شکلات خوری فیروزه کوبی کد FT078 بزرگترین شکلات خوری در بین ظروف فیروزه کوبی تولید صنایع دستی آقاجانی است. در ساخت این محصول از مس و بهترین فیروزه نیشابور استفاده شده است. فیروزه استفاده شده در تولید ظروف فیروزه کوبی آقاجانی شناسنامه دار بوده و تمامی محصولات دارای گارانتی 10 ساله ی کیفیت، استاندارد ملی ایران و گواهینامه ISO9001:2015 LD می باشند.

در صورت نیاز به مشاوره جهت خرید اینترنتی صنایع دستی اصفهان با همکاران ما در تماس باشید.

صنایع دستی آقاجانی

بشقاب مس و خاتم کاری کد K072 یکی از زیباترین و پرکاربردین صنایع دستی اصفهان تولید برند معتبر آقاجانی است که می تواند به میهمانی های شما رنگ و بوی ویژه هدیه کند. در ساخت این بشقاب مس و خاتم از بهترین مواد اولیه استفاده شده و توسط هنرمندان چیره دست اصفهانی ساخته و پرداخته شده است. از مزایای ویژه ی این محصول می توان به استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001:2015 اشاره کرد.

توضیحات

قسمتی از کتاب قوی سیاه

قبل از اکتشاف استرالیا، مردم در دنیای باستان معتقد بودند که همه قوها سفید هستند، باوری کاملا خدشه ناپذیر و بی چون و چرا که توسط شواهد تجربی تأیید شده بود. نمایان شدن اولین قوهای سیاه رنگ شگفتی پرنده شناسان (و همینطور افراد دیگری که به رنگ پرندگان علاقه داشتند) را فراهم آورد، اما اهمیت داستان به اینجا ختم نمی شود. این مساله نشان دهنده محدودیت شدید فراگیری ما از طریق مشاهده یا تجربه، و شکنندگی دانش ما را نشان می دهد. مشاهده تنها یک مورد نقض می تواند ادعایی کلی را که در پی مشاهده میلیون ها قوی سفید رنگ طی هزاره های مختلف به وجود آمده است، باطل کند.

به تنها چیزی که نیاز دارید یک پرنده سیاه (و آن طور که شنیده ام زشت) است. من یک قدم فراتر از این مسأله فلسفی_منطقی به سوی واقعیت تجربی می گذارم، همان موضوعی که از کودکی ذهن مرا به خود مشغول کرده است. آنچه که ما قوی سیاه می نامیم رویدادی است با سه مشخصه زیر:
نخست، رویداد نامتعارف است، چرا که از قلمرو انتظارات معمول خارج شده. از این رو، هیچ چیز در گذشته نمی تواند به امکان وجود آن به طور متقاعد کننده ای اشاره کند. دوم، تأثیر بسیار عمیقی (برخلاف پرنده) بر جای می گذارد. سوم، علیرغم ماهیت نامتعارفش طبیعت انسانی ما را وادار می کند که دست به تبیین هایی برای وقوع آن بزنیم و آن را قابل توجیه و پیش بینی پذیر جلوه دهیم. بنابراین سه عامل را می توان این گونه خلاصه کرد: نادر بودن، تأثیر فوق العاده، پیش بینی پذیری پس نگرانه (و نه آینده نگر).

تعداد کمی قوی سیاه تقریبا همه وقایع دنیا را، از موفقیت ایده ها و مذاهب گرفته تا پویایی وقایع تاریخی و اجزای زندگی شخصی ما، می توانند توجیه کنند. از زمانی که دوره پلیستوسين را پشت سر گذاشتیم یعنی حدود ده هزار سال پیش تاثیر این قوهای سیاه رو به فزونی بوده است. این افزایش شتابنده در زمان انقلاب صنعتی آغاز شد، همان زمانی که جهان شروع به پیچیده تر شدن کرد. در همین زمان بود که وقایع عادی و روزمره، آن مسائلی که در موردشان مطالعه و بحث می کنیم و سعی می کنیم از خواندن روزنامه ها پیش بینی کنیم، به طور فزاینده ای کم اهمیت شدند. تنها تصور کنید که درک جهان در شب قبل از وقایع ۱۹۱۴ چقدر کم می توانست به شما کمک کند که حدس بزنید اتفاقات بعدی چه خواهد بود. (سعی نکنید با استفاده از توضیحاتی که معلم کودن دبیرستانتان در ذهنتان فرو کرده است، تقلب کنید.)

قوی سیاه نسیم طالب

در مورد به پاخاستن هیتلر و جنگی که پس از آن به وقوع پیوست چه فکر می کنید؟ در مورد از بین رفتن نابه هنگام بلوک شرق چطور؟ در مورد عواقب بنیادگرایی اسلامی و گسترش آن چه می اندیشید؟ در مورد تأثیر گسترش اینترنت چطور؟ یا شکست بازار در ۱۹۸۷ (و بهبود غیرمنتظره تر آن)؟ هوس ها، بیماری های فراگیر، مدها، ایده ها، و ظهور ژانرهای هنری و مکاتب علمی، همه و همه از همین قاعده قوی سیاه پیروی می کنند. هر آنچه که در اطراف شما اهمیت دارد، از این قاعده مستثنا نیست. ترکیب پیش بینی پذیری پایین و تأثیر بسیار زیاد، چیزی است که قوی سیاه را معمایی بزرگ می کند. اما این هم مسأله اصلی که در کتاب قوی سیاه به آن می پردازیم نیست. به این پدیده، این حقیقت را نیز بیافزایید که ما تمایل داریم تظاهر کنیم که این واقعیت اصلا وجود ندارد. منظور من تنها، شما، یا پسر خاله تان جویی، و من نیست، بلکه منظور همه دانشمندان اجتماعی است که برای بیش از یک قرن پژوهش هایشان را با این باور اشتباه انجام داده اند که ابزارهای آنها می تواند عدم قطعیت را اندازه گیری کند. به این خاطر که اعمال علوم عدم قطعیت، به مشکلات دنیای واقعی تأثیرات مضحکی به جای می گذارد، من به خودم این حق را دادم که آن را در محدوده امور مالی و اقتصاد بررسی کنم. بروید از رئیس شرکتتان تعریف کلمه ریسک را بپرسید. احتمالا خواهید دید که او اعداد، اندازه ها، و استثنائاتی برای تعریف این کلمه جلو شما ردیف می کند و مقیاس هایی در اختیار شما قرار می دهد که در آن امکان قوی سیاه در نظر گرفته نشده است. معیاری که هیچ ارزش پیش بینی پذیری بیشتری برای ریسک نسبت به ستاره شناسی ندارد (خواهیم دید که چگونه کلاهبرداری های دینی را ملبس به ریاضیات می کنند). این مشکل، مخصوص مسائل اجتماعی است.

مضمون اصلی کتاب قوی سیاه اشاره به کوری ما در ارتباط با تصادفی بودن، به خصوص انحراف های بزرگ دارد: چرا ما دانشمندان یا غیر دانشمندان، چیره دست ها یا عامه مردم، تمایل داریم که تمرکزمان را به جای مسائل و رویدادهای بزرگ و مهم، روی مسائل جزئی و کم اهمیت می گذاریم، با وجود اینکه از تأثیر بزرگ آنها آگاهیم؟ و اگر منظور من را متوجه می شوید چرا خواندن روزنامه در واقع دانش شما را از دنیا به جای اینکه بیشتر کند، کاهش می دهد؟ درک این موضوع راحت است که زندگی، تأثیر انباشتی از شوک های مهم است. زیاد هم مشکل نیست که نقش قوهای سیاه را از صندلی راحتی تان تشخیص دهید. این تمرین را انجام دهید. به وجود خودتان نگاه کنید. اتفاق های بزرگ و تغییرات تکنولوژیکی و اختراعاتی که در محیط اطراف شما، از زمانی که به دنیا آمده اید، رخ داده است را بشمرید و آنها را با آنچه قبل از ظهورشان انتظار می رفته، مقایسه کنید. چه تعداد از آنها طبق برنامه پیش رفته است. به زندگی شخصی خودتان بنگرید، به انتخاب شغلتان یا آشنایی با شریک زندگیتان، خارج شدن از کشوری که در آن بدنیا آمده اید، خیانت هایی که به شما شد، به ثروت رسیدن یا به فقر رسیدنتان. این رویدادها تا چه میزان طبق برنامه و نقشه قبلی پیش رفته است؟

آنچه شما نمی دانید

منطق قوی سیاه آنچه را که شما نمی دانید مطرح تر از آنچه که می دانید، می کند. در نظر داشته باشید که قوهای سیاه زیادی می توانند به خاطر غیرمنتظره بودنشان به وجود آیند و برانگیخته شوند. به حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بیاندیشید: آیا این واقعیت که در روز ۱۰ سپتامبر، به طور منطقی این خطر غیرقابل تصور و ناممکن می نمود، باعث شد که این اتفاق در ۱۱ سپتامبر نیافتد. اگر چنین احتمال هایی ارزش توجه کردن داشت، هواپیماهای جنگنده در هوا دور برج های دوقلو حلقه می زدند و این حمله به وقوع نمی پیوست. شاید هم اتفاق دیگری می افتاد. آن اتفاق چه بود، نمی دانم. آیا این عجیب نیست که بدانید یک اتفاق دقیقا به این خاطر رخ می دهد که احتمال روی دادنش را پیش بینی نمی کردیم؟ چه نوع دفاعی در مقابل این واقعیت داریم؟ هر آنچه که شما بدانید (مثلا اینکه نیویورک یک هدف تروریستی راحت است) اگر دشمنانتان بدانند که شما آن را می دانید بی تأثیر و بی اهمیت خواهد شد. این عجیب است که در چنین بازی استراتژیکی، آنچه که می دانید می تواند واقعا بی اهمیت باشد. این واقعیت به همه حرفه ها قابل تسری است. در مورد طرز تهیه غذای مرموزی بیاندیشید که باعث می شود کسب و کار رستورانی سکه شود. اگر همه این طرز تهیه را می دانستند، آنگاه رستوران بغلی هم از آن استفاده می کرد و دیگر آن دستورالعمل خاص نبود. روش بعدی که آن رستوران برای سکه شدن کسب و کارش باید از آن استفاده کند، ایده ای است که به راحتی قابل دسترسی برای رستوران های دیگر نباشد. این روش باید از انتظارات فاصله داشته باشد. هر چقدر که موفقیت چنین مخاطرهای غیر منتظره تر باشد تعداد کمتری از رقیب ها آن را به کار می گیرند، و احتمال بیشتری برای موفقیت رستورانی که از آن روش استفاده کرده وجود دارد. همین مسأله در مورد کسب و کار کفش و کتاب و هر شرکت دیگری هم وجود دارد، همین طور در مورد نظریه های علمی هیچ کس دوست ندارد به مسائل پیش پا افتاده گوش کند. هزینه ای که مخاطره انسان به دنبال دارد، در مجموع این است که با آنچه که انتظار می رود به وقوع پیوندد تناسب عکس دارد. سونامی اقیانوس هند را در دسامبر ۲۰۰۴ در نظر بگیرید. آیا اگر انتظارش را داشتند این اتفاق می افتاد و خسارتی به بار می آورد؟ مناطقی که خسارت دید، احتمالا در صورت اطلاع کم جمعیت تر می بود و سیستم اطلاع رسانی را از قبل در آنجا به کار می انداختند. آنچه را که شما می دانید نمی تواند به شما آسیبی وارد کند.

ادامه مطلبShow less
جزئیات محصول
86742

مشخصات

عنوان کتاب
قوی سیاه (تاثیر رویدادهای بینهایت غیرمحتمل)
نویسنده
نسیم نیکلاس طالب
مترجم
دکتر مریم بردبار
ناشر
کتیبه پارسی
تعداد صفحات
437
وزن
510 گرم
زبان کتاب
فارسی
سال چاپ
1398
نوبت چاپ
1
قطع
رقعی
شابک
9786009970049
مشخصات تکمیلی
جنبه های اجتماعی عدم قطعیت(نظریه اطلاعات)
دیدگاه کاربران
بدون نظر

افزودن نظر جدید

  • بسته بندی و ارسال:
  • محتوای کتاب:
  • کیفیت ترجمه:
  • کیفیت چاپ:
این کالا را با استفاده از کلمات کوتاه و ساده توضیح دهید.
You may also like
صنایع دستی آقاجانی

سنگاب مس و خاتم کاری کد K005 با 13 سانتی متر کوچکترین سنگاب تولید صنایع دستی آقاجانی است. در ساخت این سنگاب مس و خاتم از بهترین مواد اولیه استفاده شده و دارای استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001:2015 می باشد.

صنایع دستی آقاجانی

قندان مس و خاتم کاری مدل سیبی با ارتفاع 22 سانتی متر تولید صنایع دستی آقاجانی یکی از زیباترین و پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان است. در ساخت این قندان مس و خاتم کاری زیبا از بهترین مواد اولیه استفاده شده است. این محصول دارای استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001 بوده و دارای ضمانت نامه کتبی صنایع دستی آقاجانی می باشد.

بعد از خرید اینترنتی صنایع دستی اصفهان خرید شما با ارسال رایگان به آدرس پستی ثبت شده در فروشگاه ارسال می گردد.

صنایع دستی آقاجانی

قندان مس و خاتم کاری بزرگترین سایز با ارتفاع 25 سانتی متر تولید صنایع دستی آقاجانی یکی از زیباترین و پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان است. در ساخت این قندان مس و خاتم کاری زیبا از بهترین مواد اولیه استفاده شده است. این محصول دارای استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001 بوده و دارای ضمانت نامه کتبی صنایع دستی آقاجانی می باشد.

بعد از خرید اینترنتی صنایع دستی اصفهان خرید شما با ارسال رایگان به آدرس پستی ثبت شده در فروشگاه ارسال می گردد.

صنایع دستی آقاجانی

قندان مس و خاتم کاری سایز بزرگ با ارتفاع 17 سانتی متر تولید صنایع دستی آقاجانی یکی از زیباترین و پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان است. در ساخت این قندان مس و خاتم کاری زیبا از بهترین مواد اولیه استفاده شده است. این محصول دارای استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001 بوده و دارای ضمانت نامه کتبی صنایع دستی آقاجانی می باشد.

بعد از خرید اینترنتی صنایع دستی اصفهان خرید شما با ارسال رایگان به آدرس پستی ثبت شده در فروشگاه ارسال می گردد.

صنایع دستی آقاجانی

قندان مس و خاتم کاری سایز متوسط با ارتفاع 13 سانتی متر تولید صنایع دستی آقاجانی یکی از زیباترین و پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان است. در ساخت این قندان مس و خاتم کاری زیبا از بهترین مواد اولیه استفاده شده است. این محصول دارای استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001 بوده و دارای ضمانت نامه کتبی صنایع دستی آقاجانی می باشد.

بعد از خرید اینترنتی صنایع دستی اصفهان خرید شما با ارسال رایگان به آدرس پستی ثبت شده در فروشگاه ارسال می گردد.

صنایع دستی آقاجانی

قندان مس و خاتم کاری اصفهان تولید صنایع دستی آقاجانی در چندین سایز مختلف تولید شده است. این محصول با 10 سانتی متر ارتفاع از بهترین مواد اولیه تولید شده و دارای گارانتی کیفیت از طرف تولیدکننده ی این محصول می باشد. هم اکنون می توانید قندان مس و خاتم کاری کوچک آقاجانی را با بهترین قیمت و با ارسال رایگان از فروشگاه اینترنتی بوکالا خریداری نمایید.

صنایع دستی آقاجانی

لاله کوچک مس و خاتم کاری آقاجانی کد K064 یکی از زیباترین و پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان است. در ساخت این لاله کوچک مس و خاتم از بهترین مواد اولیه استفاده شده و دارای گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001:2015 می باشد. این محصول دارای گارانتی 10 ساله برند آقاجانی است.

جهت خرید اینترنتی صنایع دستی اصفهان می توانید با همکاران ما در بخش فروش بوکالا و دایرکت اینستاگرام بوکالا در تماس باشید.

صنایع دستی آقاجانی

لاله بزرگ مس و خاتم کاری آقاجانی کد K024 یکی از زیباترین و پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان است. در ساخت این لاله مس و خاتم از بهترین مواد اولیه استفاده شده و دارای گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001:2015 می باشد. این محصول دارای گارانتی 10 ساله برند آقاجانی است.

جهت خرید اینترنتی صنایع دستی اصفهان می توانید با همکاران ما در بخش فروش بوکالا در تماس باشید.

صنایع دستی آقاجانی

کشکول مس و خاتم کاری با ارتفاع 25 سانتی متر یکی از تولیدات صنایع دستی آقاجانی است. این محصول یکی از پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان است. در ساخت این محصول از بهترین مواد اولیه استفاده شده است.

از ویژگی های این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای گواهینامه کیفیت جهانی iso9001:2015
  • محصول تولید شده دارای کارت ضمانت ده ساله است.
  • محصول تولید شده مقاوم در برابر ضربه و قابل استفاده است.
  • محصول تولید شده دارای نشان استاندارد ملی ایران می باشد.
  • محصول تولید شده مقاوم در برابر نور آفتاب،دما و رطوبت هوا می باشد

به منظور دریافت مشاوره ی رایگان خرید اینترنتی صنایع دستی اصفهان با همکاران ما در تماس باشید.

صنایع دستی آقاجانی

گلدان صراحی مس و خاتم کاری کد K103 با ارتفاع 30 سانتی متر یکی دیگر از تولیدات صنایع دستی آقاجانی است. در تولید این گلدان خاتم کاری از بهترین و مرغوبترین مواد اولیه استفاده شده است. خاتم کاری یکی از زیباترین و پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان است.

گلدان صراحی مس و خاتم آقاجانی دارای استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت ISO9001:2015 می باشد.

صنایع دستی آقاجانی

گلدان صراحی خاتم کاری تولید صنایع دستی آقاجانی از زیباترین و پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان به شمار می رود. در ساخت این گلدان صراحی خاتم کاری شده از بهترین مواد اولیه استفاده شده است. گلدان صراحی مس و خاتم آقاجانی جلوه ای زیبا به محیط اطراف شما می بخشد.

این محصول دارای گواهینامه کیفیت جهانی ISO 9001:2015 و استاندارد ملی ایران است و در مقابل ضربه، رطوبت و نور آفتاب مقاوم می باشد.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم