ما چگونه ما شدیم؟ ریشه یابی علل عقب ماندگی در ایران

کتاب «ما چگونه ما شدیم» اثر «صادق زیبا کلام» کتابی است کاملا علمی که در آن به بررسی عوامل عقب ماندگی ایران می پردازد. در این کتاب نویسنده علت عقب ماندگی ایران و قرار داشتن در این مکان را خود ایرانیان می داند و به بحث در این باره می پردازد. کتاب ما چگونه ما شدیم به اهتمام انتشارات «روزنه» به چاپ رسیده است.

با ما در بوکالا با معرفی کتاب ما چگونه ما شدیم از زبان نویسنده همراه شوید.

ادامه مطلبShow less
موجود شد خبرم کن!
مرجع:
47077
نام برند:
صنایع دستی آقاجانی

خاتم کاری یکی از پرفروش ترین و زیباترین صنایع دستی اصفهان با قدمتی بسیار طولانی است. در ساخت قندان سیبی مس و خاتم تولید صنایع دستی آقاجانی از بهترین مواد اولیه استفاده شده و توسط معروفترین اساتید شاغل در خاتم کاری اصفهان ساخته و پرداخته شده است.

قندان سیبی خاتم کاری شده دارای استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001:2015 می باشد و به بسیاری از کشورهای جهان صادر می گردد.

صنایع دستی آقاجانی

آجیل خوری مس و خاتم کاری کد K063 تولید صنایع دستی آقاجانی از برندهای مشهور تولید صنایع دستی اصفهان با 14 سانتی متر ارتفاع یکی از زیباترین ظروف برای پذیرایی از میهمانان شماست. در ساخت این آجیل خوری مس و خاتم از بهترین مواد اولیه ی جهت دوام و ماندگاری بیشتر این محصول استفاده شده است. این محصول دارای استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001:2015 می باشد.

صنایع دستی آقاجانی

شکلات خوری فیروزه کوبی کد FT078 بزرگترین شکلات خوری در بین ظروف فیروزه کوبی تولید صنایع دستی آقاجانی است. در ساخت این محصول از مس و بهترین فیروزه نیشابور استفاده شده است. فیروزه استفاده شده در تولید ظروف فیروزه کوبی آقاجانی شناسنامه دار بوده و تمامی محصولات دارای گارانتی 10 ساله ی کیفیت، استاندارد ملی ایران و گواهینامه ISO9001:2015 LD می باشند.

در صورت نیاز به مشاوره جهت خرید اینترنتی صنایع دستی اصفهان با همکاران ما در تماس باشید.

صنایع دستی آقاجانی

بشقاب مس و خاتم کاری کد K072 یکی از زیباترین و پرکاربردین صنایع دستی اصفهان تولید برند معتبر آقاجانی است که می تواند به میهمانی های شما رنگ و بوی ویژه هدیه کند. در ساخت این بشقاب مس و خاتم از بهترین مواد اولیه استفاده شده و توسط هنرمندان چیره دست اصفهانی ساخته و پرداخته شده است. از مزایای ویژه ی این محصول می توان به استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001:2015 اشاره کرد.

توضیحات

معرفی کتاب ما چگونه ما شدیم

تولد «ما چگونه ما شدیم»

بگذارید سخن را از اینجا شروع کنم که اساسا چه شد که من به سروقت مسئله ی عقب ماندگی ایران رفتم. داستان باز می گردد به سال های ۱۳۶۴-۱۳۶۳. من در آن سال ها وارد دوره ی دکترا در دانشگاه برادفورد انگلستان شده بودم و به دنبال نقطه شروعی برای تزم بودم. رساله ام پیرامون انقلاب اسلامی ایران بود؛ یا درست تر گفته باشم، این که چرا و چه شد که آن انقلاب رخ داد. چگونه رژیم مقتدر، پر صلابت و باثبات پهلوی دفعتا آن چنان دچار بحران و مصیبت گردید و در میان بهت و ناباوری مخالفین و موافقین آن گونه سقوط کرد. در آن سال ها نیز همچون امروز، بلکه به مراتب پررنگ تر، پاسخ اصلی به این سوال آن بود که برویم به سروقت پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ و گمشده خود را از آن جا پی گیریم. اما نظری که من داشتم با این روایت فرق می کرد. من معتقد بودم که رمز و راز سقوط پهلوی ها و پیروزی انقلاب و تأسيس نظام اسلامی، علی رغم شگفتی و به دور از انتظار بودنش، در مجموعه تحولات سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر ایران نهفته است. به اعتقاد من، انقلاب اسلامی حرکتی بود در ادامه مبارزات قبلی مردم ایران علیه استبداد، خودکامگی حکومت، فقدان آزادی، فساد دولتی، نبود انتخابات آزاد و... در صورت پذیرش نظریه فوق، سؤال بعدی این می شد که این مبارزات از چه زمانی و چگونه آغاز شد. پاسخ این سؤال در حقیقت می شد آغاز کار رساله من. با یک نگاه اجمالی، شروع مبارزات ضد استبدادی در ایران باز می گردد به اواخر عصر قاجار و نهضت مشروطه. بنابراین شروع کار رساله ام شد بازگشت به ایران اواخر قرن نوزدهم.

*** خريد کتاب ما چگونه ما شدیم ***

در بررسی ایران عصر قاجار در قرن نوزدهم بود که شکل و شمایل پرسشی که زمینه ساز نگارش کتاب ما چگونه ما شدیم گردید، به تدریج در ذهنم شکل گرفت. ما پیرامون عصر قاجار بالاخره مطالبی را در مدرسه فرا می گیریم. معمولا هم به مناسبت های مختلف بر حجم معلوماتمان پیرامون آن عصر اضافه می شود. این حکم کلی شامل من نیز می شد. جدای از آن که در دوران راهنمایی و متوسطه به هر حال دانش مختصری از ایران عصر قاجار آموخته بودم، بعدها نیز مطالب بیشتری یاد گرفتم. همه کسانی که در ایران به مدرسه رفته اند، مطالب فراوانی پیرامون اوضاع و احوال ایران در آن عصر فرا می گیرند. این که ایران کشوری عقب مانده، فاقد صنعت، ارتباطات مدرن، دانشگاه، راه آهن، بیمارستان، کتابخانه های عمومی و . . . بوده. حکام آن خودخواه، ظالم، نادان، بی رحم، مال پرست، ثروت اندوز، بی دین، مستبد، نالايق، (وابسته به قدرت های بیگانه) و... بوده اند، قدرت های استعماری در آن دوران همه کاره بودند و منافع ایرانیان را به پشیزی نگرفته و پایمال می کردند، و قس على هذا. همه ما با این دست مطالب در دوران نوجوانی مان در راهنمایی و دبیرستان آشنا می شویم. به علاوه فیلم، کتاب و سریال های تلویزیونی هم بعدها این تصویر را کامل تر می کنند.

من هم استثنایی بر این قاعده کلی نبودم و در جریان از سرگیری مطالعاتم پیرامون ایران عصر قاجار، همانند بسیاری دیگر، درصدد بودم تا آن معلومات و آگاهی ها را صرفا عمیق تر و کامل تر نمایم. اما درست در همین نقطه بود که یک مشکل اساسی برایم پیش آمد. مشکلی که در ابتدا در قالب یک پرسش ساده و شاید هم کودکانه برایم اتفاق افتاد، اما به تدریج روح و جانم را به تسخیر خود درآورد به نحوی که دیگر نمی توانستم به چیز دیگری بیندیشم یا کار دیگری انجام دهم. پیش تر گفتم که معلومات من پیرامون ایران عصر قاجار مشابه سایر ایرانیان بود. اما اتفاقی که برایم افتاد آن بود که یک «چرا» در ذهنم پیدا شد.

چرا شاهان ما فاسد و بد بودند؟ چرا شاهان فرانسه یا انگلستان همه بد و فاسد نبودند؟ چرا رجال ما در عصر قاجار سر سپرده به سفارتخانه های خارجی بودند؟ چرا رجال انگلستان، روسیه یا فرانسه سر سپرده و وابسته نبودند؟ چرا در جامعه ما کسی با علوم جدید آشنا نبود و از مدرسه و دانشگاه خبری نبود اما در بسیاری از کشورهای دیگر این گونه نبود؟ چرا کشورهای دیگر در فیزیک، شیمی، بیولوژی یا اقتصاد، محقق، عالم و دانشمند داشتند، در حالی که در ایران ما کسی حتی با نام این علوم هم آشنا نبود؟ چرا محصولات صنعتی کشورهای دیگر به دنیا صادر می شد، در حالی که در ایران ما یک کارخانه مدرن هم نبود؟ چرا کشورهای دیگر راه آهن، قطار و تراموا داشتند در حالی که در ایران درشکه و گاری هم نبود؟ چرا برخی از مردمان کشورهای دیگر می دانستند که در آن طرف دنیا چه می گذرد، در حالی که مردم در یک شهر ایران نمی دانستند که در شهر و روستای همجوارشان چه خبر است، چه رسد به این که بدانند در کشورهای دیگر و در آن سر دنیا چه می گذرد. چرا که اساسا ارتباطی با بیرون از شهر و روستایشان نداشتند. همه معلومات و اطلاعات من پیرامون عصر قاجار دفعتا برایم بدل شد به یک علامت سوال: چرا ایران آن همه دچار ضعف، انحطاط، بی خبری و عقب ماندگی شده بوده؟

این سوال به نوبه خود پرسش های دیگری را برایم رقم زد.

آیا آن عقب ماندگی امری طبیعی بود؟ آیا شرایط ایران به گونه ای بود که عقب ماندگی آن امری محتوم و گریز ناپذیر بود؟ آیا ایران همواره کشوری عقب مانده بوده؟ یا این که ایران از مقطعی در سراشیبی قهقرا و عقب ماندگی می افتد؟ در صورت اخیر، آن مقطع چه زمانی بوده و اساسا چرا اتفاق افتاده؟ جامعه ای که در مقطعی از تاریخش مهد علم و دانش بشری بوده و امثال ابو علی سینا، فارابی، خواجه نصیرالدین طوسی، خوارزمی، جابر ابن حیان، رازی، غزالی و... را به بشریت عرضه داشته، چگونه می شود که در مقطع دیگری آن قدر خشک و لم یزرع می شود که کسی اساسا در آن نمی داند فیزیک، شیمی، بیولوژی یا فلسفه هم وجود دارند، چه رسد به آن که عالم و دانشمند و صاحب نظر هم در این رشته ها پرورش داده باشد؟

به دنبال یافتن پاسخ به این پرسش ها بود که اقدام به مطالعاتی نمودم. اما مشکلاتم نه تنها کاهش نیافت که بیشتر هم شد. مثلا وقتی اثری را خواندم که در آن نشان داده شده بود که پادشاهان و حکام عصر قاجار چقدر فاسد، جاهل، وابسته و خودکامه بودند (و در نتیجه سیاست های آنان ما به آن روز سیاه افتاده بودیم) این سؤال برایم به وجود آمد که چرا هر چه سلطان، پادشاه، امیر، وزیر و رجال فاسد، خودکامه و نادان بوده نصیب ما ایرانیان شده بود؟ چرا اکثر سلاطین، پادشاهان و رجال کشورهای دیگر برخی وطن پرست، با تدبیر و با کیاست هستند و برخی نادان و فاسد، اما آن گونه که مورخین ما گزارش کرده اند، در ایران جملگی چنین بوده اند؟ به علاوه اگر رجال، سلاطین و پادشاهان ما در عصر قاجار این قدر عامل بدبختی و مصیبت بوده اند که مورخین ما امروزه می گویند، پس چرا آنان را در مقدس ترین اماکن مملکت به خاک می سپردند و کسی هم اعتراض نمی کرد؟ چرا رجال و بزرگان سیاسی ما رشوه می گرفتند، وطن و ملک و ملت برایشان ارزشی نداشت(آن گونه که مورخین ما روایت می کنند) اما حتی یک بار هم اتفاق نیفتاد که مورخین انگلیسی، فرانسه یا هلندی یکی از رجال و مسئولینشان را نفرین کنند به واسطه آن که به جای در نظر گرفتن مصالح و منافع میهن خودش، مصالح و منافع ایران را در نظر گرفته بوده؛ یا رشوه گرفته باشد که به نفع دولت ایران کار کند یا قرارداد امضا نماید؟ آیا در ترکیب مولکولی ما ایرانیان ژن یا کرموزوم اضافی یا بالعکس کمبودی وجود دارد که این همه گرایش به فساد در میان دولتمردان و رجال ما در عصر «قاجار» متداول تر از سایر اقوام و ملل دیگر بوده؟

*** خريد کتاب ما چگونه ما شدیم ***

یک وقت به خود آمدم و متوجه شدم که ماه هاست کار بر روی انقلاب اسلامی و رساله ام را رها کرده ام و سرگردان و حیران به دنبال آن پرسش ها هستم. دلم می خواست قید و بندی نمی داشتم و می رفتم به دنبال همان سؤالات؛ اما نمی شد؛ یا دست كم من شهامتش را نداشتم. با این پیش فرض و امید با خودم کنار آمدم که من قطعا نخستین کسی نیستم که با چنین پرسش هایی پیرامون جامعه ایران روبه رو شده ام. يقينا خیلی های دیگر نیز با این دست پرسش ها روبه رو شده اند و در نتیجه تحقیقات و بررسی هایی برروی یافتن پاسخ به این پرسش ها کرده اند. حال ممکن است در انگلستان آثار زیادی از این دست نباشد، اما قطعا در خود ایران برروی این موضوع آثار و منابع متنوعی به رشته تحریر درآمده و وجود دارد. با این پیش فرض و با این امید که پس از پایان کار دکترا انشاالله به گونه ای خیلی جدی موضوع را دنبال خواهم کرد، با خودم کنار آمدم و پس از ماه ها تلاطم روحی مجددا رفتم به سروقت رساله ام.

پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۷۰ اولیاء دانشگاه تهران مرا از دانشکده فنی به دانشکده حقوق و علوم سیاسی منتقل کردند. از آن جا که رساله دکترایم در برگیرنده تحولات ایران بود، داوطلب تدریس درس تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران شدم. این درس در دو بخش ارائه می شود. بخش نخست آن پیرامون عصر قاجار است. تصور من این بود که در سر فصل های مربوط به این بخش به سؤالاتی که هفت سال قبل برای من به وجود آمده بود اشاراتی حداقل رفته باشد، اما در نهایت تعجب دریافتم که به آن پرسش ها حتی اشاره ای هم نشده بود. آن چه بود بیشتر توصیف و شرح و بسط رویدادهای تاریخی بود آن هم از منظر ضعف، وابستگی و ناکارآمدی حکام و مسئولین قاجار. بخش دیگر سرفصل ها در برگیرنده ظلم، اجحاف و نادرستی قدرت های استعمارگر و شرح و بسط توطئه ها و دسایس آنان بود. این مسئله که آن ایرانی که این اتفاقات در آن به وقوع پیوسته بود، چرا، چگونه و در نتیجه کدامین عوامل به آن صورت در آمده بود، اساسا در سرفصل های این درس مطرح نشده بود. چه رسد به این که مورد بحث و بررسی هم قرار گرفته باشد.

از آن جا که عنقریب می بایستی بخش نخست آن درس را که مربوط به ایران عصر قاجار می شد، تدریس می کردم به جستجوی منابع و ماخذی برآمدم که در تدریس از آنها بهره گیرم. اما هرچه بیشتر گشتم کمتر اثری را پیدا کردم که رویکردش به ایران قرن نوزدهم منطبق بر پرسش هایی باشد که برای من به وجود آمده بود. اغلب آثاری که پیرامون این مقطع از تاریخ ایران بودند، به گونه ای به موضوع پرداخته بودند که اساسا آن پرسش ها هرگز برایشان مطرح نبوده. یا اگر هم چنین پرسشی برایشان به وجود آمده بوده، از کنار آن به راحتی عبور کرده و در عوض به شرح وقایع پرداخته بودند. به سخن دیگر، نویسنده انبوهی از مطالب پیرامون فساد، نادانی، وابستگی، خودکامگی و ... رهبران و حكام قاجار گرد آورده، اما هرگز این پرسش را از خود نمی کند که چرا نسل اندر نسل و یکی پس از دیگری رجال و سلاطین حاکم بر ایران این گونه بوده اند؟ آیا قسمت، سرنوشت و تقدیر چنین رقم زده بود که حکام و سلاطین کشوری به اسم ایران، می بایستی از این سنخ باشند؟ آیا خود مردم ایران چنین حکام و رهبرانی می خواستند؟ آیا کسی یا نیرویی ما را نفرین، طلسم یا جادو کرده بود؟ آن چه مسلم است، آن حکام، سلاطین و رجال که از کره ماه نیامده بودند، از خارج هم کسی آنان را از طریق کودتا بر ما مسلط نکرده بود، آنان هر که و هرچه بودند، محصولات جامعه خودمان بودند. بنابراین به جای شرح و بسط خیانت های آنان آیا نبایستی اندکی هم به این پرسش پرداخت که چه می شود و چگونه می شود که در قریب به ۱۴۰ سال که قاجارها بر ایران حکومت کردند، هر هفت پادشاه به همراه حکام و رجال قاجار یکی بعد از دیگری بدتر بودند؟ آیا در آب و خاک ایران عناصری وجود دارد که حکام و سلاطینش را به آن صورت در می آورد؟ نکند آن سلاطین و حکام خیلی هم آن گونه که ما امروزه تصور می کنیم نبودند؟ اساسا خود این نظر که حکام، رجال و سلاطين قاجار مسبب مصیبت ها، ضعف ها و پریشانی های ایران بودند چقدر قرین به واقعیت است؟ آیا بخش های دیگر جامعه ایران نقشی در به وجود آوردن آن عقب ماندگی نداشتند و مسبب فقط حکام و حکومت بوده اند؟ یا در کتاب دیگری، شرح مفصلی از اقدامات، دسایس و توطئه های خبیثانه انگلستان رفته بود. منتها می شد این پرسش را نیز مطرح ساخت که اساسا چه شد که انگلستان آمد به ایران و آن بلاها را بر سر ما آورد؟ چرا ما نرفتیم انگلستان یا فرانسه را مستعمره خود نموده یا دولت ها و رجال آنان را زیر نفوذ خود بگیریم؟

با این تصویر و تصورات و پرسش ها بود که زمان به سرعت می گذشت و من عنقریب می بایستی به سر کلاس درس تاریخ تحولات ایران رفته و تدریس می نمودم. بخش عمده ای از مطالبی را که مورد بررسی قرار داده بودم، می شد به دو گروه تقسیم بندی نمود. گروه نخست مطالبی بودند که بدون در نظر گرفتن آن پرسش ها صرفا به شرح و بسط وقایع پرداخته بودند. چه کسی آمد، چه کسی رفت، کی چه کرد، ایران وارد کدام جنگ شد، چه کسی به قدرت رسید، چه کسی از قدرت برکنار شد، چه کسی خیانت کرد، چه کسی خدمت کرد و مطالبی از این دست به سخن دیگر، شرح و بسط و توصیف تحولات، بدون ریشه یابی و توجه به اسباب و علل عميق تر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و جامعه شناختی تحولات، بماند صحت و سقم و جهت گیری های خطی، سیاسی، نظری و ایدئولوژیک نویسندگان.

بخش دوم آثار، در برگیرنده تفکرات مارکسیستی یا متأثر از آرای نویسندگانی بود با رویکرد مارکسیستی و نئومارکسیستی در زمینه تئوری وابستگی همچون «فرانک»، «دوسانتوس»، «سالیناس» و غیره. اساس این تفکر نیز همان رویکرد مارکسیستی در تبیین عقب ماندگی است که بر طبق آن استعمار عامل عقب ماندگی ایران (به همراه مابقی جهان سوم) است. در حالی که پرسش من، آن بود که چرا ایران اساسا در وهله اول بدل به کشوری عقب مانده گردید تا استعمار بتواند بر آن سوار شود؟

چنین شد که از اواسط سال ۱۳۷۰ و پس از یک وقفه قریب به ۷ ساله من مجددا به سراغ همان پرسش هایی رفتم که در سال ۱۳۶۳ و به هنگام آغاز کار رساله دکترا برایم پیش آمده بود. حاصل رفتن به دنبال آن پرسش ها، کتاب حاضر است که نگارش آن قریب به سه سال به درازا کشید.

بیش از دو سال از این مدت صرف نگارش فصل پنجم کتاب تحت عنوان «خاموشی چراغ علم در ایران» گردید. می گویند علاقه والدین به فرزندی که بیمار است یا به هر دلیلی مجبور می شوند برای او زحمت بیشتری تحمل کنند بیشتر می شود. من هم به فصل خاموشی چراغ علم علاقه زیادی پیدا کردم چرا که برای نگارش این ۹۰ صفحه مجبور به مطالعه فراوانی شدم. آن هم در حوزه هایی که اشراف و علم و آگاهی قبلی در آنها نداشتم. آن قدر برروی این فصل کار کردم و برای نگارش آن زحمت کشیدم و مطالعه کردم که احساس می کنم به جای آن که من این فصل را به وجود آورده باشم، این فصل مرا از نو به وجود آورد. به جای آن که من آن را بنویسم ...

*** خريد کتاب ما چگونه ما شدیم ***

ادامه مطلبShow less
جزئیات محصول
47077

مشخصات

نویسنده
صادق زیباکلام
ناشر
روزنه
تعداد صفحات
480
وزن
569گرم
شابک
9782000275367
دیدگاه کاربران
بدون نظر

افزودن نظر جدید

  • بسته بندی و ارسال:
  • محتوای کتاب:
  • کیفیت ترجمه:
  • کیفیت چاپ:
این کالا را با استفاده از کلمات کوتاه و ساده توضیح دهید.
You may also like
قطره

کتاب جامعه شناسی شناخت کارل مانهایم اثر منوچهر آشتیانی توسط انتشارات قطره چاپ و منتشر شده است.

پرداختن به شرح جامعه شناسی شناخت کارل مانهایم که خواننده ی فرهیخته ى ایرانی ما با ترجمه ی اثر دوران ساز او زیر عنوان ایدئولوژی و اوتوپی ( آرمان شناسی و ناکجاآباد) آشناست، کاری است خطیر و لذا صاحب این گفتار در این اثر به طور حتم خطر کرده است. وسعت نظر، ژرفای تفحصات و رسایی کلام مانهایم، که او را دقیقا بين جامع شناسی های شناختِ چپِ مارکس و راست شئلر قرار می دهد، به حدی است که امروزه اکثر جامعه شناسان متأمل در این سپهر، حتی گاه نادانسته و ناخواسته، به گونه ی مانهایمی می اندیشند. البته نیروی پر توان بورژوازی (کاپیتالیسم) معاصر نیز با دو بازوی قدرتمند اقتصاد لیبرال و دموکراسی سیاسی خود از پشت به مانهایمی شدن فضای جامعه شناسی شناخت کنونی کمک نموده است و پیوسته با خود گفته است، مانهایم را می ستاییم، ولی حقیقت زندگانی انسان ها و دانش جامعه شناسی را بیشتر از او! نگارنده نیک می داند که سخن راندن پیرامون اندیشه های بزرگانی نظیر مارکس و مانهایم کاری خُرد و ساده نیست. بنابراین آنچه در این اثر مختصر ارائه شده است بدون تردید شرحی است از هزاران کاندر عبارت آمده است!

مروارید،فیروزه

کتاب کمیته 300 (کانون توطئه های جهانی) نوشته ی جان کولمن توسط یحیی شمس ترجمه و با همکاری انتشارات مروارید و فیروزه چاپ و منتشر شده است.

دکتر جان کولمن مولف کتاب که خود یکی از اعضاء پیشین M16 سازمان جاسوسی بریتانیا بوده، در مورد گروه توطئه گرائی که هیچ یک از مرزهای ملی را نمی شناسند و خود را فراتر از قوانین همه کشورها قرار داده و تمامی ابعاد زندگی سیاسی، دینی، بازرگانی، صنعتی، معدنی، بانکداری مردم جهان و حتی قاچاق مواد مخدر را زیر سلطه خود دارند، پرده ها را به کناری می زند.

کتاب کمیته 300 دانش شما را درباره این گروه کوچک نخبه که خودرا در برابر هیچ مرجعی به جز اعضاء گروه خود پاسخگو نمی داند افزایش می دهد. راستی چرا درباره این گروه که سرنخ تمامی رخدادهای جهان را در دست دارند، تنها معدودی آگاهی دارند. گروه توطئه گران جهانی که زیر نام کمیته ۳۰۰ فعالیت دارند افزون بر برخورداری قدرت کامل، در روند تمامی رویدادهای جهانی تأثير قطعی دارند. این کتاب اسامی همه اعضاء، شرکتها، موسسات، سازمان های دولتی و جنبش های گوناگونی را که آنها در راستای سلطه جهانی خویش به وجود آورده اند، برملا می سازد.

قدرت فائقه این اختاپوس مهيب جهانی را، با همه سلطه جویی آن بر زوایای زندگی روزمره همه مردم گیتی، در کتاب کمیته 300 جستجو کنید.

ثالث

کتاب برابری و تفاوت یا آیا می توانیم با هم زندگی کنیم نوشته ی آلن تورن توسط تورج صادقی زاده ترجمه و به کوشش انتشارات ثالث چاپ و منتشر شده است.

شاید به نظر رسد دیدگاه ها و اندیشه های آلن تورن در پیوند با جوامع پساصنعتی طرح می شود و نمی تواند برای جامعه شبه صنعتی ایران رهاوردی داشته باشد، این شبهه هم وارد است و هم وارد نیست؛ وارد است، زیرا بسیاری از مفاهیم نظری و مصادیق عملی که نظریه تورن را شکل می دهد، برآمده از تحولات تاریخ غرب و وضعیت امروزی جوامع اطلاعاتی است و پاره ای از نظرات او مانند تقدم کنش اجتماعی بر کنش سیاسی بر جوامعی صادق است که پس از کسب حقوق سیاسی، در پی کسب حقوق فرهنگی اند و طرح بحث جنبش های اجتماعی در کشورهای غیر دموکراتیک در کتاب برابری و تفاوت نیز بر آمده از همین ملاحظه است. اما این شبهه از دیگر سو وارد نیست، زیرا نظريه تورن بیانگر صورت بندی جدیدی از میان کنش های اجتماعی است که کنشگر کانونی آن نه اصلاحگر دینی، دولت ملی و طبقه اقتصادی که کنشگر انسانی است.

یکی از مهم ترین رهاوردهای نظری آلن تورن برای جامعه ایرانی کمک به داشتن درکی بهتر در رویارویی با مدرنیته است. چیزی که دست کم از زمان عباس میرزا یکی از پیچیده ترین پرسش ها و دشواره های ما ایرانیان بوده است. دو قرن از رویارویی جامعه ایرانی با مدرنیته می گذرد. مواجهه ای که گاهی چهره ای شوق آفرین و رهایی بخش و گاهی سیمایی دردناک و هراس انگیز به خود گرفته است. گاهی از آن به تلبیس ابلیس و گاهی به تنها راه رهایی یاد شده است، اما یک چیز روشن است و آن این که جامعه ایرانی هنوز نتوانسته نسبت خود را با مدرنیته تعیین کند و در هزارتوی تردید میان پناه بردن به گذشته با فرار به آینده سرگردان است...

مروارید

کتاب دین و قدرت ؛ خوانشی نو از حاکمیت، نوشته دکتر محمد شحرور، اندیشمند سوری تبار (۲۰۱۹-۱۹۳۸)، کتابی است که دیالکتیک دین و قدرت را در متن مفهوم حاکمیت بر می رسد و می کوشد از این مفهوم ریشه دار در میراث دینی مسلمانان خوانشی نو عرضه کند. نویسنده برای برآوردن این مهم مراحل تحول و تکامل مفهوم حاکمیت را از عصر خوارج تا به امروز - عصر اسلام سیاسی و جریان های سلفی - بررسی می کند و نشان می دهد که خوانش ایدئولوژیک از حاکمیت چگونه بر دیدگاه اسلام گرایان تندرو، همانند ابو الاعلى مودودی و سید قطب تأثیر گذاشته است؛ کسانی که حاکمیت قراردادی را در تقابل با حاکمیت الهی می پندارند و از این رو نه تنها تکفیر دولت های غربی و کشتار شهروندان آنها را جایز می شمرند بلکه دولت های حاکم بر کشورهای مسلمان را هم به علت وضع قانون تکفیر کرده و مسلمانان را به سبب پیروی از قوانین موضوعه می کشند. زیرا باور دارند حق قانونگذاری تنها از آن خداست. در خوانش شحرور با سه نوع حاکمیت روبه رو می شویم: حاکمیت الهی، حاکمیت بشری، حاکمیت الهی - بشری.

کتاب دین و قدرت با همکاری عبدالله ناصری طاهری و سمیه سادات طباطبایی ترجمه و به کوشش انتشارات مروارید چاپ و منتشر شده است.

هورمزد

کتاب هنر جنگ اثر سان تزو قدیمی ترین کتاب استراتژی جنگیدن در دنیاست و تا به امروز همچنان یکی از مهم ترین کتاب های استراتژی در جهان است؛ طوریکه از مطالب آن هم در جنگ ها و در مسائل شخصی و بطور وسیعی در حوزه های کسب و کار بهره برده می شود. این کتاب نخستین بار در سال 1997 به زبان فرانسوی ترجمه و سپس نسخه های مختلفی خود را در بین پرفروش ترین کتاب های دنیا جای دهد و سپس به تمام ربان های زنده دنیا ترجمه گردیده است. هنر جنگ را می توان نمونه مهمی از آموزه های جنگ نامتقارن در دوران باستان به حساب آورد. از نظر سان تزو، جنگ رقابتی چند سطحی و چند بعدی است که عملیات نظامی و جنگ واقعی تنها بخشی از آن است ولی همه آن نیست و معتقد است جنگ وسیع تر از میدان کارزار می باشد. 

شما را به مطالعه ی قسمتی از کتاب هنر جنگ در بوکالا دعوت می کنیم.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم