پاسخ به تاریخ

کتاب پاسخ به تاریخ نوشته آخرین پادشاه ایران محمدرضا شاه پهلوی کتابی است که شما را با اهداف و نگرش آخرین شاه ایران محمد رضا پهلوی آشنا می کند. این کتاب در اصل به زبان فرانسوی است و پس از انقلاب 1357 نگاشته شده است بعدها این کتاب به زبان انگلیسی و سپس به فارسی ترجمه شد. در ایران حسین ابوترابیان ترجمه و انتشارات زریاب چاپ و نشر کتاب پاسخ به تاریخ را به عهده داشته است.

شما را به مطالعه ی معرفی و قسمتی از کتاب پاسخ به تاریخ در سایت خرید کتاب با تخفیف بوکالا دعوت می کنیم.

ادامه مطلبShow less
موجود شد خبرم کن!
مرجع:
31408
نام برند:
صنایع دستی آقاجانی

گلاب پاش فیروزه کوبی آقاجانی ساخته شده از بهترین فیروزه نیشابور و مس تولید صنایع دستی آقاجانی است. این گلاب پاش فیروزه کوب دارای استاندارد ملی ایران و گارانتی 10 ساله ی تولید کننده است. ارتفاع این محصول 53 سانتی متر است. لازم به ذکر است از آنجا که تمامی مراحل تولید گلاب پاش فیروزه کوبی آقاجانی با دست انجام می شود احتمال چند سانتی متر تفاوت در تمامی محصولات وجود دارد.

صنایع دستی آقاجانی

آجیل خوری مس و خاتم کاری کد K064 با ارتفاع 16 سانتی متری یکی از محصولات تولید صنایع دستی آقاجانی است که در ساخت و تولید آن از بهترین مواد اولیه استفاده شده است. این آجیل خوری مس و خاتم دارای استاندارد ملی ایران و گواهینامه کیفیت جهانی ISO9001:2015 می باشد. خاتم کاری یکی از زیباترین و مشهورترین صنایع دستی اصفهان است.

صنایع دستی آقاجانی

گلدان مسی فیروزه کوب تولید صنایع دستی آقاجانی از بهترین فیروزه نیشابور و مس توسط هنرمندان اصفهانی ساخته شده است. این «گلدان فیروزه کوبی» دارای گواهینامه جهانی iso9001:2015 و استاندارد ملی ایران است و همچنین دارای کارت ضمانت 10 ساله صنایع دستی آقاجانی است.

توضیحات

معرفی کتاب پاسخ به تاریخ

اکنون بیش از یک سال از انتشار آخرین کتابم در تهران می گذرد. کتابی آکنده از امید، که در آن عقاید و آرمان های خود را درباره آینده مردم ایران ارائه داده بودم. آینده ای که آرزو داشتم تا حد امکان نیک فرجام و سعادتمند و پررونق باشد و زیبنده کشوری شود که با تاریخ چندهزارساله اش، همواره یکی از پایه گذاران اصلی تمدن جهانی بوده است.
دلم می خواست در آستانه ورود به هزاره سوم میلادی ایران به صورت کشوری در آید کاملا مدرن، با ملتی پیشرفته و جامعه ای متحول. مردمانش از سطح آموزشی مترقی برخوردار شوند، اقتصادشان پررونق، و بنیان حاکمیتشان بر یک دموکراسی واقعی استوار باشد.

*** خرید کتاب پاسخ به تاریخ ***

آرزو داشتم نسل های آینده ملت ایران بتوانند با سربلندی جایگاهی را که در میان خانواده بزرگ بشری شایسته آنان است به دست آورند، و موفق شوند با افتخار به مسئولیت های خود عمل کنند. امیدوار بودم سایه های قرون وسطایی که نیم قرن پیش ایران از سر خود دور کرده بود، برای همیشه از کشور دور باشند، و نوری بر ایران بتابد که از تمدن و فرهنگ ایرانی نشأت گرفته است.

در تمام مدت سلطنتم، همواره برای دستیابی به همین آرزو زیسته ام. و باید بگویم که این آرزو نیز در اواخر سلطنتم می رفت تا جامه عمل به خود بپوشد. در راه نیل به این هدف، من تلاش فراوانی کردم و با موانع و مشکلات متعدد به مبارزه برخاستم. ناگزیر بودم با انواع توطئه گریها و تحریکات -چه در داخل و چه در خارج کشور - مقابله کنم. با شرکت های چندملیتی قدرتمند، در حالی ستیز می کردم که بسیاری از مشاورانم مرا از این کار باز می داشتند. البته ممکن است طی این مدت اشتباهاتی مرتکب شده باشم، اما اطمینان دارم که مبارزات طولانی من هرگز در زمره خطاهایم نبوده است.

در کتاب پاسخ به تاریخ قصد دارم نشان بدهم که چرا در راه رسیدن به اهدافم پافشاری می کردم؛ و چرا می خواستم جامعه ای بر اساس عدالت اجتماعی، و نه مبارزه طبقاتی، بنا کنم؛ جامعه ای که همه در آن یکپارچه و وابسته به یکدیگر باشند. و گفتنی است که چون با همه کشورهای جهان - چه دنیای غرب، چه کشورهای بلوک شرق و چه جهان سوم- حسن تفاهم داشتم، این امکان برایم فراهم آمد که بتوانم در محیطی آکنده از صلح و صفا، کوشش خود را برای رساندن ایران به «تمدن بزرگ» دنبال کنم.
و در نهایت، وظیفه خود می دانستم که نشان دهم چگونه یک ملت می تواند رو به سراشیبی زوال برود. و چگونه آنچه به لطف پروردگار و با همت و سخت کوشی ملتی فراهم آمده بود، نابود شد و از بین رفت؛ تا شاهدی در مقابل تاریخ باشد.

قسمتی از کتاب پاسخ به تاریخ

برای آنکه قضاوت تاریخی به درستی انجام شود، باید ابتدا تاریخ کشورمان را شناخت و آن را کاملا درک کرد. ایران که کشوری کهن با سابقه سه هزار سال حکومت شاهنشاهی است، در طول تاریخ خود فراز و نشیبهای بسیار داشته و رویدادهای نیک و بد فراوانی را پشت سر گذاشته است. گویی که رویارویی با خطرات بزرگ همواره جزئی از زندگی این ملت بوده است.

هیچ ملتی نمی تواند تنها به خاطر گذشته خود زندگی کند. و نیز اگر ملتی با گذشته خود پیوند نداشته باشد، بی تردید از هم خواهد پاشید. ایران که در زمان سلطنت پهلوی نامش از «پرشیا» به ایران تبدیل شد، تاریخی دارد که آکنده از افتخارات و نابساماني ها، و نیز بیم ها و امیدهاست. این وضع -اگر خدا بخواهد می تواند درسهای گرانبهایی برای آیندگان باشد، تا با پند گرفتن از گذشته، بهترین رهنمودها را در اختیار داشته باشند. و من اکنون قصد دارم قبل از هر چیز به گذشته ایران - که هیچ کس نمی تواند بر آن خط بطلان بکشد. نظری بیندازم.

ضعفها و قدرتهای موقعیت جغرافیایی ما

ایران کشور کهنسالی است که تاریخش به اعماق قرون و اعصار می رسد. این سرزمین در منطقه ای از خاورمیانه قرار گرفته که گاهواره تمدن های بزرگ غرب محسوب می شده است. و در حکم چهار راهی بوده که مسیرهای ارتباطی بین اروپا و آسیا و نیز بین شبه قاره هند و آفریقا از آن می گذشته.

ایران همجوار سه دریاست: دریای خزر در شمال خلیج فارس در جنوب غربی؛ خلیج عمان در جنوب. و از دریای مدیترانه که قرنها مرکز جهان متمدن بوده، فقط به اندازه پهنای دو کشور سوریه و عراق فاصله دارد.

به دلیل همین موقعیت خاص جغرافیایی است که ایران توانسته بود در مقاطعی از تاریخش به صورت یک قدرت بزرگ در آید و بر همسایگان خود به صورت کشورگشایی و توسعه تجارت و اشاعه تمدن اثر بگذارد.

ضمنا به دلیل همین موقعیت خاص جغرافیایی است که ایران دچار ضعف بوده است. چون در یک دشت گسترده قرار گرفته که در محورهای شمالی و غربی و جنوبی و شرقی پوشیده از صحراهای وسیع و کویرهای نمک است؛ و نیز صحراهایش را از همه طرف سلسله کوه های بزرگ فراگرفته اند: کوهستان البرز شمال کشور را می پوشاند؛ کوهستان زاگرس غرب کشور را؛ و کوه های بلوچستان در جنوب شرقی امتداد دارد.

به استثناء چند شهر بزرگ (مثل اصفهان و کرمان)، مناطق مرکزی ایران کم جمعیت و خالی است. اکثر جمعیت و فعالیت و ثروت و فرهنگ در مناطق حاشیه ای کشور متمرکز است. و به همین جهت، در طول قرون، پایتخت های ایران اغلب شهرهای واقع در نقاط کناری کشور بودند. قبل از تهران، پایتخت شاهنشاهی ایران در نقاط گوناگون وجود داشت. از جمله در: شوش، اکباتان، تخت جمشید، اصفهان، و اردبیل (در آذربایجان، به هنگام سلطنت صفویه).

ایران تاکنون چندین بار مورد حمله همسایگانش قرار گرفته، و هریک - بسته به نام و حکومت خود. مدتی کشور را تحت اشغال در آوردند. اما در زمان هایی که دوران مجد و عظمت ایران بوده، وحدت ملی همواره در سایه قدرت و درایت و بلندهمتی، و گاهی۔ عقل سلیم یک رهبر تأمین شده است. در دوران انحطاط کشور نیز همیشه حملات مکرر خارجی با همدستی آشکار یا نهان عواملی در داخل ایران صورت گرفته، و گروهی کم و بیش دانسته و سازمان یافته به نیروهای مهاجم کمک رسانده اند.
نگاهی اجمالی به این رویدادها - که شاید امروزه بیشتر حالت افسانه ای به خود گرفته می تواند به درک مفهوم مقاطع گوناگون تاریخی و انعکاس آن در زمان حال، که اغلب ناشناخته مانده، کمک
کند.

*** خرید اینترنتی کتاب پاسخ به تاریخ ***

در بخش دیگری از کتاب پاسخ به تاریخ می خوانیم:

گرچه احتمالا مورخان و افسانه سرایان در مورد فجایع تيمورلنگ، راه افراط پیموده اند، ولی تردید نمی توان کرد که وی با خشونت و از طریق ارعاب و وحشت حکومت نمود اما با تمام این فجایع ملت ایران بار دیگر قدعلم کرد و رستاخیزی دیگر در زمان شاهنشاهی صفوی (۱۱۱۵-۷۸۰) وقوع یافت.

نخستین پادشاه صفوی، شاه اسمعیل (۹۰۰ - ۸۵۶ ) به نیروی اراده و شمشیر بار دیگر به وحدت ایران تحقق بخشید و با ازبکان در شرق و عثمانیان در غرب به جنگ پرداخت و به منظور تامین یکپارچگی سیاسی و معنوی ایرانیان تشییع را به عنوان مذهب ایران اعلام و برقرار کرد.

شاه عباس کبیر-اصفهان نصف جهان

شاه اسمعیل نتوانست در برابر تجاوزات پرتغالیان به فرماندهی آلفونس دالبوکرک ایستادگی کند و آنان بر جزیره هرمز و بخشی از سواحل جنوبی ایران تسلط یافتند. پس از سقوط امپراطوری روم، این نخستین بار بود که غربیان به ایران حمله می کردند و در حقیقت این رویداد را باید سرآغاز فصلی نوین در روابط ایران با کشورهای باختر و گرایش ایرانیان بسوی تمدن غربی دانست.

شاه عباس کبیر (۱۰۰۸ - ۹۶۶) قدرت و عظمت را به ایران برگرداند. گرچه شاه عباس نتوانست تمامی سرزمین بین النهرین را به ایران بازگرداند. اما اصفهان را پایتخت ایران قرار دادو صنعتگران و هنرمندان بسیاری را برای زیبا سازی و جلال آن فرا خواند و ارباب ادب و دانش و فلسفه را در آنجا گرد آورد .در زمان شاه عباس کبیر، اصفهان شهری بزرگ با ششصد هزار تن نفوس بود، شهری زیبا که نصف جهانش می خواندند و این عصر را باید مخصوصا دوران طلائی معماری ایرانی خواند.

شاه عباس همچنین به شرکتهای انگلیسی و هلندی و هند شرقی اجازه داد که تجارتخانه هایی در ایران بگشایند و به کمک انگلیسی ها در سال ۱۰۰۱ پرتغالیان را از هرمز راند، که البته این عمل شاید آغازی برنفوذ بریتانیا در ایران باشد.

از ۱۰۰۸ تا ۱۱۱۵ مجددا ایران با یک دوران انحطاط روبرو شد. عثمانی ها و روس ها به ایران تاختند و حتی در سال ۱۴۰۳ برسر تقسیم قسمتی از ایالات شمال ایران با یکدیگر توافق کردند. در همین زمان بود که اشرف افغان در شرق ایران علم طغیان برافراشت و قسمت اعظم ایالات خاوري را تصرف کرد و به اصفهان رسید و در هر جا به قتل و غارت بسیار پرداخت. ایران بار دیگر دچار تجزیه وب حران شد و ایرانیان را نومیدی فراگرفت.

من بیشتر در خاطرات خود سرنوشت شوم و غمناک شاه سلطان حسین و آخرین پادشاه صفوی را یاداور شده ام که چگونه در پایتخت خود اصفهان به محاصره راهزنان شورشی درآمد و به قتل رسید. در آن زمان آینده و سرنوشت ایران برای همه تاریک و نکبت بار به نظر می رسید.

*** کتاب پاسخ به تاریخ محمد رضا شاه پهلوی ***

ادامه مطلبShow less
جزئیات محصول
31408

مشخصات

عنوان کتاب
پاسخ به تاریخ
عنوان اصلی کتاب
Answer to History
نویسنده
محمدرضا پهلوی
مترجم
حسین ابوترابیان
ناشر
زریاب
تعداد صفحات
460
وزن
622گرم
زبان کتاب
فارسی
سال چاپ
1398
نوبت چاپ
12
قطع
رقعی
شابک
9789647971829
دیدگاه کاربران(1)
رتبه‌بندی کلی
5
1 نظرات
کیفیت چاپ
(5)
کتاب پاسخ به تاریخ کتاب بسیار خوبی برای مطالعه ی تاریخ معاصر ایرانه ولی نباید فراموش کرد که همیشه تاریخ پیروزها نوشتن

افزودن نظر جدید

  • بسته بندی و ارسال:
  • محتوای کتاب:
  • کیفیت ترجمه:
  • کیفیت چاپ:
این کالا را با استفاده از کلمات کوتاه و ساده توضیح دهید.
برچسب های محصول
You may also like
نشر نی

کتاب ایران بین دو انقلاب نوشته یرواند آبراهامیان با همکاری احمد گل محمدی و محمدابراهیم فتاحی ترجمه و به کوشش نشر نی چاپ و منتشر شده است.

يرواند آبراهامیان استاد ایرانی الاصل تاریخ در کالج باروک دانشگاه شهر نیویورک است. آبراهامیان در کتاب ایران بین دو انقلاب به تحلیل تأثیرات متقابل سازمان های سیاسی و نیروهای اجتماعی ایران از سده نوزدهم میلادی تا انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ می پردازد. نیروهای اجتماعی را به گروه های قومی و طبقات اجتماعی تقسیم می کند و با توجه به دستاوردهای جامعه شناسان تأثیرات نظام های سیاسی بر نظام های اجتماعی را بررسی می کند. آبراهامیان کارش را با تبیین ساختار اجتماعی سیاسی دوره قاجار و علل و پیامدهای انقلاب مشروطیت آغاز می کند، با بررسی دوره رضاشاه و سقوط او و سال های بحرانی شهریور ۲۰ تا مرداد ۱۳۳۲ ادامه می دهد و بر این دوره، به ویژه تأثیر و تأثرهای نیروهای سیاسی، تأکید می کند. سال های پس از کودتا را تا آستانه انقلاب اسلامی به انگیزه ریشه یابی علل وقوع انقلاب و نیروهای مؤثر در آن از نظر می گذراند و اهم حوادث و نیروهای سیاسی و اجتماعی مؤثر این دوره را تجزیه و تحلیل می کند و این گونه نتیجه می گیرد که علت وقوع انقلاب توسعه ناهمگونی بود که رژیم محمدرضاشاه، خواه ناخواه، در پیش گرفته بود. آبراهامیان با بررسی نقش مهم اسلام و نیز نقش تعیین کننده شخص امام خمینی (ره) در پیروزی انقلاب بررسی اش را به پایان می برد.

بیگمان ایران بین دو انقلاب کتابی منحصر به فرد در بررسی تاریخ هفتادساله ایران است.

نگاه

کتاب کردها و کردستان نوشته ی درک دینان توسط ابراهیم یونسی ترجمه و به کوشش نشر نگاه چاپ و منتشر شده است.

کتاب کردها و کردستان درک کینان که از پس سالی چند باز چاپ می شود، امروز دیگر یک اثر کلاسیک در شناخت تاریخ کردستان است. اثری کم حجم اما پر مخاطب که فشرده و موجز تاریخ این خطه دلاور پرور را به روشنی و با اتکا به اسناد و مدارک فراوان وارسیده و برای کسی که از تاریخ این بخش اطلاعی ندارد. دستمایه ای پرارزش و گرانقدر فراهم کرده است. نویسنده این اثر تا روزگار جمهوری کردستان تاریخ منطقه را خلاصه وار اما دقیق بازگو کرده است. در ارزش این اثر همین بس که بزرگی مانند یونسی آن را به زبان فارسی برگردانده است.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم