فواید، فرهنگ و اهمیت کتابخوانی کودکان، نواجوانان، بزرگسان و نقش کتاب در زندگی

نوشته شده در تاریخ2018-05-29 توسط 6285
دوست داشتن3

چرا شما باید هر روز مطالعه کنید؟ فواید کتابخوانی چیست؟ آخرین باری که کتاب یا مجله ای خوانده اید کی بوده است؟ آیا شما فقط به شبکه های اجتماعی بسنده می کنید؟

آخرین باری که یک کتاب یا یک مجله قابل ملاحظه خواندید کی بوده است؟ آیا عادات مطالعه کردن شما حول توئیت ها، به روزآوری فیس بوک، تلگرام یا مسیرهای دیگری متمرکز می باشد؟ اگر شما یکی از بی شمار نفراتی هستید که مطالعه کردن را برای خودشان تبدیل به عادت نکرده اند فرصت را از دست داده اید. مطالعه کردن فواید بی شماری دارد و تنها تعداد انگشت شماری از فواید کتابخوانی در اینجا ذکر خواهند شد.

تحریک ذهنی

مطالعات نشان داده اند که تحریک شدن از نظر ذهنی می تواند پیشرفت آلزایمر و زوال عقل را به تاخیر بیندازد (یا احتمالاً از بروز آن جلوگیری نماید) چون فعال و درگیر نگهداشتن ذهن مانع از دست رفتن توان آن می شود. مغز نیز مانند هر ماهیچه دیگری در بدن برای قوی و سالم ماندن به ورزش کردن نیاز دارد بنابراین عبارت یا از آن استفاده کنید یا آن را از دست بدهید.  معلوم شده است که پازل حل کردن و گیم بازی کردن مثل شطرنج مفید واقع می شود.

کاهش استرس

صرفنظر مقدار استرسی که در محل کار، روابط شخصی یا موضوعات بی شمار دیگری که در زندگی روزمره دارید وقتی مشغول خواندن یک داستان خوب می شوید همه آنها ا ز بین می روند. یک کتاب خوب برای خواندن می تواند شما را به سرزمین های دیگر ببرد در حالیکه یک مقاله درگیر کننده حواس شما را پرت می کند و شما را در زمان حال نگه می دارد و باعث می شود که تنش ها از بین برود و شما احساس آرامش کنید. اگر می خواهید ترس تان از بین برود، کتابهایی که ترسناک نیستند را بخوانید.

دانش

هر مطلبی که می خوانید ذهن شما را با اطلاعات جدیدی پر می کند و شما نمی دانید که این اطلاعات در کجا به درد شما خواهند خورد. هر قدر دانش شما بیشتر باشد، بهتر می توانید از عهده چالش هایی که با آن روبرو می شوید برآیید و مجهزتر خواهید بود.

بعلاوه مطالعه کردن مثل غذای ذهن می باشد: ایا شما تاکنون خود را در موقعیت های هولناک یافته اید، به خاطر داشته باشید که ممکن است شما برخی چیزها مثل شغل، دارایی، پول و حتی سلامتی خود را از دست بدهید ولی دانش هیچ وقت از شما جدا نمی شود.

 توسعه دامنه لغت

در ادامه مطلب فوق می توان گفت که هر قدر شما بیشتر مطالعه کنید در معرض لغات بیشتری قرار می گیرید و آنها بدون شک به دامنه لغاتی که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می دهید، راه پیدا می کنند. شمرده ادا کردن و خوب حرف زدن، در هر حرفه ای به شما کمک می کند و وقتی شما بتوانید با اعتماد به نفس با افراد بلند پایه صحبت کنید این  می تواند عزت نفس شما را تا حد زیادی بالا ببرد. مطالعه کردن حتی می تواند به شما در کارتان کمک کند چون آنهایی که خوب مطالعه می کنند، خوب حرف می زنند و نسبت به آنهایی که دارای دامنه لغت کمتری می باشند، بهتر حرف می زنند و  می توانند در زمینه موضوعات گوناگونی که مایلند در آن ترقی پیدا کنند، با سواد تر هستند.

بهبود حافظه

وقتی شما کتاب می خوانید، باید طبقه بندی کاراکترها، پیش زمینه آنها، بلند پروازی، تاریخچه و هرچیزی را که در هر داستانی راه یافته اند، مد نظر قرار دهید. بهتر است به یاد داشته باشید که مغز بسیار شگفت آور است و می تواند مسائل را تقریباً آسان به خاطر بیاورد. شگفت انگیزتر اینکه هر خاطره جدیدی که شما خلق می کنید سیناپس های جدیدی را به جلو می فرستد ( مسیرهای مغزی ) و سیناپس های موجود را تقویت می نماید و کمک می کند تا حافظه کوتاه مدت به یاد آورده شود  ونیز حالات تثبیت گردند.

افزایش تمرکز

دنیای امروزه به واسطه وجود اینترنت شور و شوق زیادی یافته است در طول روز توجه ما در حین انجام چند کار مختلف، در یک لحظه به مسیرهای مختلفی معطوف می گردد. در یک فاصله زمانی پنج دقیقه ای، یک فرد زمان خود را بین انجام دادن کار، چک کردن ایمیل، چت کردن با چندین شخص، نگاه کردن به توئیتر، نظارت بر تلفن هوشمند، و تعامل با همکاران تقسیم می نماید. این نوع از رفتار باعث می شود که سطح استرس افزایش یافته  و بهره وری کاهش پیدا کند. ولی وقتی شما یک کتاب می خوانید، تمام توجه شما روی داستان متمرکز می شود و بقیه دنیا را کنار گذاشته و می توانید در جزئیات جالب کتاب که شما را به خود جذب کرده است غرق شوید. سعی کنید قبل از شروع کار پانزده تا بیست دقیقه مطالعه کنید ( مثلاً در زمان رفتن به سرکار در صبح، در صورت استفاده از  وسایل نقلیه عمومی) با انجام این کار پس از دیدن اینکه هنگام رسیدن به اداره چقدر تمرکز دارید، شگفت زده خواهید شد.

مهارت های نوشتاری بهتر

قرار گرفتن در معرض آثار خوب نوشته شده و منتشر شده تاثیر خوبی روی نوشتن شما دارد  چون مشاهده  سبک های نوشتاری مولفان دیگر به شکلی یکنواخت کار شما را تحت تاثیر قرار می دهد و این روند در توسعه دامنه لغت شما دست به دست می چرخد. موسیقیدان ها نیز به همین روش روی یکدیگر تاثیر می گذارند و نقاشان از تکنیک های توسعه یافته هنرمندان معروف قبلی استفاده می کنند و با مطالعه نویسندگان یاد می گیرند که چگونه با خواندن آثار دیگران، یک اثر را خلق نمایند.

آرامش

علاوه بر آرامشی که خواندن یک کتاب خوب در فرد ایجاد می کند، ممکن است موضوعی که شما درحال خواندن آن هستید بتواند آرامش درونی گسترده ای را در شما بوجود آورد. خواندن متن های معنوی فشار خون شما را پایین تر می آورد و یک حس آرامش عمیق را ایجاد می کند.

تفریح و سرگرمی رایگان

هر فردی روی کره زمین روشی را برای مطالعه کردن دارد و صرفنظر از اینکه شما به خواندن آثار ادبی کلاسیک، شعر، مجله های مد، زندگینامه، متن های مذهبی، کتابهای بزرگسالان، کتابهای خودآموز، کتابهای ادبیات کوچه خیابانی یا رمان های عاشقانه علاقه مند باشید، آن بیرون چیزی برای مجسم کردن حس کنجکاوی و تخیل شما وجود دارد. کمی از کامپیوتر، تبلت و تلفن همراه خود فاصله بگیرید، یک کتاب خوب برای خواندن را باز کنید و روح خود را برای مدتی پر کنید.

لطفا نظرات ارزشمندتون با همکاران ما در سایت خرید کتاب با تخفیف بوکالا جهت بهبود مطالب به اشتراک بگذارین.

نوشته‌های مرتبط

ده نویسنده ثروتمند و موفق جهان

توسطتیم تولید محتوا 2733 2019-06-06
ادامه مطلب

سفارش تلفنی خرید کتاب

توسطتیم تولید محتوا 1092 2019-05-27
ادامه مطلب

مزایای سایت خرید اینترنتی کتاب

توسطتیم تولید محتوا 901 2019-05-02
ادامه مطلب
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم